NULL Skriv ut sidan - SV: Godou / Godeau / Goding

Anbytarforum

Titel: SV: Godou / Godeau / Goding
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-08-14, 18:33
Hej Roger!

Tack för telefonsamtalet vi hade för en stund sedan. Jag gör bäst i att redovisa det aktuella utseendet på mina familjetabeller för både Johan Mårtensson Godou och Johan Henriksson Godou. Bortse från tabellnumren.

Johan Mårtensson Godo, son till Mårten (tab 71), döps 17/5 1676 vid Gryts hammar i Svennevad. Han är 1719 bosatt vid Rämninge i Hällestad. Johan blir så småningom mästare vid Lotorp i Risinge och dör där 21/11 1756. Han uppges vara 80 år gammal.

Barn:   Mårten   (1719-86)


Johan Henriksson Godo, trol son till Henrik (tab 501), flyttar omkr 1709 från Bleckbruket i Nora bergslag till Sonstorp i Hällestad med en betydande skuld i bagaget. Han är verksam vid Skönnarbo i Tjällmo 1723-27. Mellan 1731-46 smider Johan Hindrichsson Godo vid Borgårds hammar i Hällestad.

Barn:   Johan   (1709-84)
   Henrik   (c 1711-61)
    Anders   (c 1719-80)
   Anna   f 21/11 1723
   Lisken   f 18/12 1725
   Johanna Greta   f 10/6 1727

Som du ser tror också jag, att din Anders är son till Johan Henriksson Godou. Du ser också, att jag numera tror att det är Johan Mårtensson Godou, som dör vid Lotorp i Risinge 21/11 1756. Eftersom den avlidne bara kallas Johan Godou utan patronymikon kan jag ha fel. Åldersuppgiften 80 år ger dock ett födelseår 1676 och det stämmer in på Johan Mårtensson. För Johan Henriksson Godou har jag inga säkra uppgifter på varken födelse- eller dödsår.

Föreningen för smedsläktsforskning har studerat hammartingsprotokollen bättre än jag och kan eventuellt sitta inne med mer precisa fakta. Att granska mantalslängder för aktuella tidsperioder och socknar kan emellanåt ge klara besked, när både patronymikon och släktnamn står skrivet. Men ofta heter hammarsmeden vid ett visst bruk i området  kanske bara Johan Godo för att några år senare enbart noteras som Johan hammarsmed och då kan det kanske handla om en helt annan släkt.

Som sagt, att säkert särskilja de olika Johan Godo från varandra och få en bild av hur de flyttar mellan olika bruk är en utmaning av rang.

Vänligen
Kjell