NULL Skriv ut sidan - SV: Goude / Gode / Godhe / Godet

Anbytarforum

Titel: SV: Goude / Gode / Godhe / Godet
Skrivet av: Roger Ekström skrivet 2023-08-09, 12:53
Hej Jan och tack för svar.
Du har säkert rätt i att det ska vara Brysstorp. Torpen liggen en dryg kilometer ifrån varandra så det har nog ingen egentlig betydelse.

Anledningen till min fråga är att jag försöker fastställa vem som är far till hammarsmedsmästare Anders Johansson Goude (1719-1780). Har inte hittat några födelseuppgifter. Vigsel i Tjällmo fs med Anna Andersdotter 1746-12-28. Verksam på Lämneå bruk i Tjällmo fs (E), Finspång i Risinge fs (E) och Eds bruk i Västra Ed fs (H).

I publika släktträd finns flera olika personer noterade som far till Anders Johansson Godou:
1. Johan Henriksson Godou (1676-1756) gift med Elisabeth Larsdotter (1680-)
2. Johan Mårtensson Godou (1676-1756) gift med Elisabeth Bahrn Svensdotter (1694-1774)
3. Johan Henriksson Godou (1662-1753)

Av dessa är förmodligen nummer 1 den troligaste (kan vara samma person som nummer 2).
Nummer 3 kan vara orsak till uppgiften om 59 år genom att två personer har blandats ihop. Om "min" Johan som föddes 1694 dog 1753 skulle han då ha varit 59 år.

Jag har inget som styrker att "min" Johan hette Godou. Bara antaganden om att det inte kan ha funnits så många Henrik i Brysstorp/Sonstorp som döpt sin son till Johan under den aktuella tiden. "Min" Johan skulle också ha haft en lämpligare ålder på 25 år när Anders föddes än 1 eller 3 som skulle ha varit 43 respektive 57 år. Svårt att tyda om några av vittnenas namn har utländskt ursprung.

Eftersom "min" Johan antas ha samma föräldrar som nummer 1 skulle han vara ett "sladdbarn" och bror till nummer 1. Anders farfar blir densamme oavsett vilken av sönerna som är hans far. Däremot kan uppgiften om hans mor ändras. Att Henrik skulle ha varit 50 år och hans hustru Botilla skulle varit 42 år när "min" Johan föddes talar emot att de skulle ha varit hans föräldrar.

Med vänlig hälsning
Roger