NULL Skriv ut sidan - SV: Goude / Gode / Godhe / Godet

Anbytarforum

Titel: SV: Goude / Gode / Godhe / Godet
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-08-08, 10:46
Hej,

Roger, i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi del 1 (NV), sida 267, finns uppgifter om en person med namnet Johan Henriksson Godo (Tabell 10). Han beskrivs som trolig son till Henrik Godot (Tabell 9 på samma sida). Om Henrik står, om jag tolkar texten rätt, att hans hustru dog den 1/3 1711 i Hällestad och att "hammarsmeden wid Sonstorps bruk Ms:r Hindrik Eriksson" dog den 24/3 1711.

Så långt tycks uppgifterna stämma in med den Johan Henriksson, som föddes 20/11 1694 i Hällestad (men jag tycker det ser ut att stå "Brysstorp", inte Sonstorp, i dopnotisen), men i NV står att Johan Henriksson Godo (Tabell 10) dog vid Lotorp i Risinge den 21/11 1756 och uppgavs då ha varit 80 år, dvs fc 1676. Dessutom står i NV att Johan Henriksson Godo (Tabell 10) flyttade från Bleckbruket i Nora bergslag till Sonstorp i Hällestad omkring 1710 "med en betydande skuld i bagaget". Det tolkar jag som att han var vuxen vid flytten ca 1710 och därför borde ha varit född före 1694.

Roger, har du andra uppgifter som tyder på att Johan Henriksson, som föddes 20/11 1694 i Hällestad, hade släktnamnet Godou? Vilken uppgift säger att han blev 59 år?

Vänliga hälsningar,
Jan