NULL Skriv ut sidan - SV: Bromboda

Anbytarforum

Titel: SV: Bromboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-08-08, 00:00
Hej,

Vad gott att höra att du tycker mitt resonemang om Tygge Svenssons änka verkar hålla.

Eftersom det står Svens hustru i Brombo om en kvinna som dör ca 1711 så känns det ju logiskt att  detta handlar om den hustru Ingeborg som dör just 1711. Men Johansdotter vet jag fortfarande inte var det kommer ifrån. Kanske omnämns hon, eller en svärfar Johan, i en dombok?

Jag var hemma en sväng idag och bläddrade i min mors släktforskningspärmar. Där hittade jag en sammanställning av brukare som Herbert Jonsson ställt samman för Bromboda, en lista som sträcker sig ända tillbaka till 1540-talet. Här omnämns Sven Tyggessons hustru som Ingeborg Johansdotter, men det finns ingen förklaring till hur han fått fram det efternamnet.
I övrigt omfattar listan följande brukare före jordeböckerna och landskapshandlingarnas tid (årtalen är ungefärliga, de representeras endast av streck för varje 10-årtal):

1540 - Änkan Kerstin
1550 - Länsman Pär Nielsson
1570 - Länsman Tygge
1585 - Länsman Per Jönsson
1592 - Länsman Anders Håkansson
1598 - Sven Påfwelsson
1627 - Tygge Swensson
etc.

Gertrud Svensdotter var dopvittne hos Jöns Nilsson under hans första gifte. Tyvärr vet jag inte riktigt vem han var, och inte heller vem hans första fru var. En ganska vild gissning är att hon skulle kunna heta Carlsdotter och vara dotter till en Carl Persson i hans första äktenskap. Denne Carl gifte sig sedermera med Kerstin Mattisdotter ifrån Parismåla (vars far kom från Törsbo), och de bodde i Törsbo men fick inga barn tillsammans.

I sitt andra gifte bör Jöns ha varit gift med Gertrud Staffansdotter, dotter till Staffan Persson och Ingegärd Persdotter från Ingemundebo Östregård. Men då var ju inte Gertrud i Bromboda dopvittne...

Jag vet inte vad det blev av Gertrud efter makens död, bara att hon fortfarande bodde i Andersmåla när svågern Nils Månsson gjorde gårdsaffärer med henne 1715. Jag kan vare sig hitta någon vigsel eller när hon dog. Det verkar inte heller som om hon och Frantz fick några barn. De var ju bara gifta i ett par år innan han dog (han var gift två gånger innan)

Förresten, en parentes angående Andersmåla. Frants son Per Frantsson verkar ha dött under pesten, och näste bonde, Staffan Svensson, gifte sig med en änka från Medlen och flyttade till gården. Det verkar som om han har en koppling Husgöl i Fridlevstad. Av dopvittnen att döma verkar han ha haft två systrar, Elsa och Märta, som gifte sig med Anders Persson resp Sven Persson Husberg i Husgöl, så någon koppling verkar där finnas. Känner du, som är hemmastad i Fridlevstad, till dessa personer?

Jag tittade lite efter andra Tyggar, eftersom namnet ju är så pass ovanligt, och hittade följande i Vissefjärda (som inte dött som spädbarn) från ungefär samma tid som Tygge i Bromboda:
Tygge Persson, död 1701 i Backabo, 66 år
Tygge Gummesson, död 1741 i Hällasjömåla, 84 år gammal
Tygge Persson, död 1748 i Medlen, 78 år gammal
Tygge Svensson, död 1763 i Backabo, 54 år

De småbarn som hetat Tygge har haft direkt koppling till någon av ovanstående.

I närliggande Torhults rote i Torsås hittar jag
Tygge Sunesson f ca 1650 i Skruvemåla
Tygge Persson f 1694 i Torhult

Jag hittar inga Tyggar i Stig Carlssons sammanställningar för LJuder och Långasjö, men i KGF hittar jag däremot
Tygge Persson död 1747 i Ålebäcksås, Ljuder

Olof Andersson d 1704 har jag inte stött på förrän nu. De enstaka dödnotiserna på sid 109 i Vissefjärda C:1 har tydligen missats plf, åtminstone finns inte Olof med på den skivan.

Jo, det är mycket information som man aldrig får fram av mantalslängderna, särskilt inte av de riktigt gamla. En del år saknas ju dessutom längderna, och man har bara jordeboken, med ännu mindre information, att tillgå. Trots det så tycker jag att jordeböckerna ofta ger minst lika mycket som tidiga husförhörslängder (om man nu inte är ute efter namn på hustrur, förstås, för de står ju sällan med).

Jag noterar att båtsmannen Per (Olofsson) Swahn försvinner ur rullorna ca 1712. Det var ju inte ovanligt att bonddöttrar gifte sig med byns båtsman (eller att bonddotterns man blev båtsman i byn). Kanske är det han som var Brittas make, som borde vara död 1715?

Hälsningar
Marie