NULL Skriv ut sidan - SV: Bromboda

Anbytarforum

Titel: SV: Bromboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-08-06, 23:13
Hej Jörgen,

Sedan sist har jag läst igenom mina gamla sammanställningar och hypoteser kring Bromboda. I den förra tråden skrev jag att Bromboda var lite av en vit fläck på min Vissefjärda-karta, men det är inte helt sant, för jag har skrivit ner funderingar i relation till mantalslängden där. Ett bekymmer har naturligtvis varit just Britta Svensdotter, eftersom hon var den enda av Sven Tyggessons barn som bevisligen levat till vuxen ålder, men utan att lämna några säkra spår efter sig i mantalslängderna.

Sannolikt var hon då gift 1692, eftersom hon fick barn vid denna tid (tyvärr verkar kyrkoarkiven på SVAR vara ur funktion idag, jag får bara dysfunktionella länkar som säger att IT-avdelningen undersöker felet).

Brita i Bromoda var även dopvittne:
 1699 när Per i Baggetånga döpte sin dotter Ingelöf. Övriga vittnen Johan i Emmabo Per i Bockabo Elin i Bockabo
1702 när Johan Svensson i Kulla döper sin dotter Valborg övriga: Per i Bamsekulla, Per Tyggesson i Backabo, Matthis i Kulla, Ingeborg Svensdotter i Förlångsö och Gertrud i Bromboda (här borde Gertrud vara Måns hustru, för Gertrud Svensdotter var ännu ogift och borde stått som piga, medan Per Svensson ännu ej gift sig med Gertrud Hindriksdotter)
1703 när båtsm Johan Carsson i Udden döper sin son Carl. Övriga: Per i Baggetånga (jfr ovan 1699), dräng Sven Larsson Prästgården, hustru Kirstin i Udden, pigan Kirstin i Udden, Kirstin i Prästgården
1703 när Jon (Trulsson) i Brombo döper dottern Ingeborg. Övriga: Sven i Gajemåla, Hindrik i Nickamåla, Oluf i Parismåla, h Karin i Parismåla
1705 när Per Svensson i Bromboda får sonen Per. Övriga: Gumme Larsson i Medlen, Ingel Svensson  i Fiddekulla, Gertrud Hemmingsdotter i Fiddekulla
1706 när Jon Trulsson i Bromboda döper sonen Truls. Övriga Måns Trulsson Parismåla, Hindrik i Nickamåla, hust Ingrid i Parismåla
1709 när Anders Muhlenberg i Bromboda döper dottern Gertrud. Övriga: Jon Larsson Bändemåla, Marta Bromboda
Efter 1712 är väl troligen hustru Brita i Bromboda liktydigt med Brita Månsdotter.

De resonemang jag har gjort har delvis grundat sig på en korrespondens mellan min släktforskande mamma Ingrid Petersson och Vissefjärdaforskaren Herbert Jonsson. Nu har jag åkt ut till min stuga, och deras korrespondens finns där hemma, så när jag väl är hemma igen kanske jag  kan tillägga mera. Nu får jag använda mig av de noteringar jag har i mitt släktforskningsarkiv i datorn.

Olof Nilsson:

Var bonde i Bromboda ca 1648-1698
Sannolikt gift minst 2 gånger
1) ca 1646 med Bodill ?Tyggesdotter?, d mellan 1655 och 1660 i Bromboda
2) efter 1655 med N N
3) möjligen efter 1682 med N N
Följande kända barn:

Malin Olofsdotter f ca 1656, d 1704 i Emmabo, g m
1) Jöns Assarsson från Rukebo, f före 1645, mördad 1682, paret bosatt i Bönemåla
2) Johan Jonsson f ca 1656 d 1716, paret bosatt i Emmabo

Gertrud Olofsdotter f ca 1670 d 1712, g m Måns Larsson från Brändemåla, paret bosatt i Bromboda

Karin Olofsdotter f före 1685 i Bromboda, g 1697 m Jon Trulsson från Parismåla, paret bosatt i Bromboda 1697-1731, därefter torpare i Bockabo


Angående Olofs hustru Botil hittade jag noteringar som jag gjort för några år sedan och sedan glömt bort. Om det jag skriver nedan har någon rim och reson kan knappast Britta Svensdotter ha gift sig med den åldrade Olof, vilket jag framförde som ett hugskott i den tidigare tråden.

Det här är vad jag har noterat:
Herbert Jonsson menade att Botil var dotter till Tygge Svensson. Men jag är tveksam till detta.
Eftersom jag har mycket stor respekt för Herberts kunnande tar det emot att gå emot hans hypoteser, men jag vill ändå presentera en alternativ teori, baserad på mantalslängderna och på ett mål vid Södra Möres Häradsrätt 1649-01-29.

Herbert menade att Tygge Svensson var gift med en person vid namn Cecilia, som förekommer i mantalslängden som fattighjon 1655. Enligt min hypotes är detta fel, och hon var en annan person som tillfälligt bodde i Bromboda.

Om man tittar i mantalslängderna så dör Tygge ca 1642. 1644-1645 drivs gården av Änkan.
1646 har man i mantalslängden strukit över ordet Änkan och ersatt detta med Olof i Brombo.

Jag tror att Botil i själva verket var Tygges änka, och det grundar jag på detta:

Redan 1648 har Olof i Brombo en dotter omnämnd i mantalslängden, dvs en flicka som är minst 12-15 år. Detsamma gäller 1649. 1655 finns där även en son, och nu noteras att hustrun är åldrig.
Sedan är det ett glapp i mantalslängderna, och 1660 är gården delad mellan Olof i Brombo och Sven Tyggesson. Olofs hustru omnämns inte längre som åldrig.
Enligt min hypotes skulle Sven Tyggesson alltså vara son till Tygge Svensson, men även styvson till Olof Nilsson. Han är då den son som omnämns i mantalslängden 1655.

Tittar man på Olofs döttrar i sammanställningen så verkar de ha fötts efter 1655. Jag skulle alltså tro att den åldriga hustrun dött i glappet mellan längderna, och att Olof gifter om sig. Möjligen/troligen dör hustru nr 2 runt 1682, för då är Olof singel igen fram till 1685.

År 1649, året efter att Olofs dotter omnämns i mantalslängden, dör rättaren Assar Jönsson i Rukebo under olyckliga omständigheter som startar i samband med att Olof och Botil håller bröllop för sin dotter. Här följer ett citat ur den texten:

1. Examinerades Oluf Nilsson i Bromboda hwilken efther aflagd Eedh sanfärderligen witnade Nämbl. Den 2 Julij 1648 hölt iag ett bröllopp, och hade hoos mig mina goda wänner. Och efther be.de Per Gertonssons hustru och min hustru woro någott skylde derföre han obuden kom till oss och tillijka medh flere som budne woro, bleff inbuden, samma afton kom be.de Assar Jönsson, Hans Tysk och Sone i Bredasiöö dijt obudet, och efther de woro mina gode wänner, budh iagh in dhem - Tå omsijder blef Kyrkioherden Hr Nils och Per Gertonsson sigh emellan ordkastandes eller Lijfligt trätandes; då sade Assar till Per Gertonsson hwad will tu här och Skoijade på honom. Per Gertonsson sade, Låth blijfwa mig, Iagh hafwe Inthett biedt för tigh. Då kastade Assar åt honom en talrik och träfte honom inthet, och wille åth honom medh en Knif. Och Per Gertonson badh Sone i Breasiö hiälpa sigh uth oskadder hwilket och skedde, och omsijder badh min hustru Bodill honom och några flere, gå in i andra stugan, och när de der en stundh suttitt och woro glade, badh iagh dem gå in i andra stugan igen och sitta till hoopa, hwad mera för eller sedan skedde weet iag inthet...

Här ovan framgår a) att Olofs fru heter Botill och b) att Olof håller bröllop, troligen för den vuxna (styv)dottern som finns i mantalslängden 1648-1649.

Som sagt, detta är bara min alternativa hypotes, och jag hyser stor respekt för Herberts teori.

Tygge Svensson bör rimligtvis ha varit son till bonden Sven Påfwelsson, som brukade gården före honom. Detta menade även Herbert Jonsson. Svens fulla namn finns bl a i landskapslängden för 1606 – han verkar ha varit bonde i Bromboda redan före 1600, och han försvinner ur längderna efter 1627, då han ersätts av Tygge.

- Marie