NULL Skriv ut sidan - SV: Petter Jonsson född 1754-09-15 i Lindön

Anbytarforum

Titel: SV: Petter Jonsson född 1754-09-15 i Lindön
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-08-05, 11:40
Hej Anna-Lena,

Jo visst är det det. Jag har skrivit in följande text om dopvittnen i min släktforskning:
vittnen Nils Gummesson i Tomeshult, Karl i Borstetorp, hust Annika i Månsamåla, pigan Elin i Gisemåla. (det är med standardiserad stavning av ortnamnen)

Elin var född i Huvudhultakvarn i Algutsboda. Det var hennes far som kom därifrån. Det framgår mantalslängder och av detta småprotokoll från 1722:

Uppvidinge småprotokoll 1722 st
¼ Huvudhultaqvarn av Sven Mattisson ibm som han till hälften av sin syster änkan Elin Mattesdotter i Gisemåla dess arvepart 35 rdr smt resten för lika summa själv ärvt likmätigt av vittnen corroborerat köpebrev 5 maj 1717 1 gn

Att forska i Algutsboda är ganska knöligt, för där finns inga kyrkböcker alls förrän på 1720-talet, vilket du kanske redan har märkt.
Jag har sannolikt inga egna kopplingar till Elin Svensdotter, och har inte utforskat hennes släkt alls. Men jag har dopvittnena för de syskon till henne som är födda efter starten av kyrkoböckerna. Eftersom texten i Algutsboda C:1 är så svår tänker jag att du kanske vill ha dessa.

Mattis Svensson f 1731-06-22 (C:1 sid 105)
vittnen kyrkoväktare Nils i Pedersmåla, dräng Anders i Greveshult, Staffan i Bökevara, hust Britta i Björnahult piga Kirstin i Huvudhultakvarn.

Britta Svensdotter f 1733-12-30 (C:1 sid 139)
vittnen Annika Berg i Maskummeberg, kyrkovärden Johan i Kalvamo, hust Ingeborg i Bökevara, pig Kirstin i Gisemåla.

Jag har ett småprotokoll till som berör Sven Mattsson:

Uppvidingen småprotokoll 1726 ht
¼ Sutaremåla av Svenn Mattsson i Huvudhultakvarn, som han köpt för 120 rdr smt ifrån Måns Jonsson och dess hustru Märta Jacobsdotter i Sutaremåla, vilka senare betingat sig undantag av stugurum, 2 skäppeland åkrar samt foder till en ko efter köpebrev med vittnen bestyrkt 15 okt 1726, 1 gn


- Marie