NULL Skriv ut sidan - SV: Hovmannen och profossen Törne Perssons barn

Anbytarforum

Titel: SV: Hovmannen och profossen Törne Perssons barn
Skrivet av: Göran Sollin skrivet 2023-07-24, 14:21
Hej May!

Jag har skrivit av hundratals, om inte tusentals generalmönstringar genom åren, och har tyvärr inte angivet i vilket arkivnummer de ligger på SVAR.
Det är ett stort problem att veta exakt när varje notering gjordes, då kopior på tidigare rullor användes flera gånger. Ibland kan även ortsnamnen vara införda under fel socken. Jag återkommer om jag skulle hitta fler uppgifter om Törnesönerna.

En annan person som är intressant är korpralen  Törne Nilsson Törnbom som gifter sig 1722-12-02 i Skirö med änkan Karin Josephsdotter född 168(6), dotter till ryttaren och korpralen Joseph Johansson Wikman och Elisabet Olofsdotter. Makarna bosätter sig i Rackaberg, Skirö socken.

Törne är född omkring 1676, och skulle kunna vara son till ryttaren och korpralen Nils Törnesson och Brita Andersdotter i Flage, Nye socken? Nils Törnesson är korpral vid översten Friedrich Buchwaldts Livkompani av Smålands Kavalleriregemente, och dör 1675-06-28 vid Fehrbellin. I så fall är sonen Törne född precis innan, eller strax efter Nils död. Ingen son eller dräng Törne finns med i mantal för Flage, men han kan ju flyttat?

Mvh Göran