NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Trottesson Folin

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Trottesson Folin
Skrivet av: Lars-Ola Stare skrivet 2023-03-16, 03:09

Hejsan


Christer Arvidsson gjorde mig uppmärksam på en födelsenotis i Torpa socken (Torpa (G) C:1 (1690-1747) Bild 57 / sid 111 (AID: v30192.b57.s111, NAD: SE/VALA/00381)) där Jons son i Rås döptes.
Bland vittenanteckningarna finns en notering som kan tolkas på olika vis, antingen att det är en syster utan namn som var vittne, eller att systern var h. Märta i Hallarp.
 
Sannolikt var det Jon som redan året innan fick en son vid namn Jöns, där Sven i Hallarp var vittne, och 1699 föddes dottern Ingeborg, med h. Marta i Skeen som vittne. Ytterligare ett barn föds 1701, sen är det en lucka i Torpa födelsebok, men av noteringar i kyrkoräkenskaperna kan man dra slutsatsen att fler barn föddes. Två döttrar finns noterade i husförhörslängden (1717-22) för Torpa som bosatta i Rås tillsammans med sin mor Britta Jönsdotter.
 
I mantalslängden för Skeen Liagård finns en Jon nämnd 1689 och 1691 som dräng (son?). Jag tror att det är samma Jon som i 1692 och 1693 års längd är dräng i Rås och från 1694 års mantal är den Jon/Joen som är noterad med hustru. Uppgifterna i mantallängden är något knapphänt då det finns uppgifter i domboken och som dopvittne in Johan (Gisslesson) även i Rås, så det finns risk för ihopblandning. Jag tror att Jon med familj var bosatta i Rås fram till början av 1710-talet, för att därefter bosätta sig på Skeen Liagård och sköta gästgiverisysslan.
 
Av flera domboksmål framgår det att Jon Persson varr förmydare för den avlidne gästgivaren Per Knutssons fader och moderlösa barn. Jon var inte gästgivare någon längre tid, utan dog redan 1717. Därefter tog hans dotter Ingeborg med mannen Per Svensson över gästgiverisysslan.
 
Gästgivaren Per Knutsson var gift med Britta Persdotter, vilken har omtalas tidigare. Jag finner det troligt att Jon Persson, Britta Persdotter och Märta gift med Sven Trottesson var syskon. Dessutom kan det nog tilläggas två barn till, den Per Persson som noteras ha sålt en del av Liagård, och även den Göran Persson som Linus nyligen gjort mig uppmärksam på.
 
Flera av Brittas och Märtas barn kom att använda tillnamnet Folin, vilket jag anser tyder på någon form av släktskap.
 
 
Det som var ett problem var att det endast var Britta som var nämnd som arvinge efter Gabriel Nilsson i Vadstena, men av ett domboksmål från 1736 kommer saken i nytt ljus.
 
Förre gästgivaren Per Knutssons äldste sonen Petrus Folin hade instämt Jon Perssons ”ättlingar”.
 
Magistern höglärde Hr Petrus Folin
har nu ytterligare instemma låtit
Per Jonsson i Råhs och theß Swågrar för
thetta Länsmannen Peter Hultman
samt Soldaten Gudmund Altman
1mo för thet, af Magistrens och theß Sydskons
arf, som hos them ännu skal innestå.
2do för ett arf, som theras Sahl. Moder
ett halft åhr för sin död utj Wadstena å egne
och sine Syskons wägnar utsökt. 3tio för
8 åhrs urur fructus af ¼ skattejord i skien
Liagård med alla theß appertinin
tier och giästgifwarie, så ock bewist på
nybyggnad under samma tid. 4to för
fem dlr … osv
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:948 (1736) Bild 6310 (AID: v323948.b6310, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Det som är intressant är meningen med att deras moder hade på sina och sina syskons vägnar sökt Vadstena-arvet. Alltså tolkar jag det som att Britta Persdotter hade syskon.
 
Jag håller det för sannolik att teorin som Yvonne framfört att Gabriel Nilsson i Vadstena var bror till gästgivaren i Skeen.


Mvh, Lars-Ola, Halmstad   
larsolaj@gmail.com