NULL Skriv ut sidan - SV: Dionysius Fischer

Anbytarforum

Titel: SV: Dionysius Fischer
Skrivet av: Stefan Lundell skrivet 2023-02-06, 18:26
Hej Ylva,


Intressant! Onekligen ser det ut som att Johan Fischers far avlidit ganska nyligen, även om vi inte kan vara säkra på det. Kanske processen med gården har tagit många år att slutföra?


Att Mäster Dionysius, som blev Arbogas läkare och apotekare 1598, skulle ha levt fram till ca 1665, känns fortfarande osannolikt. Jag vet inte vad som krävdes för att få ett sådant förtroende, men han måste åtminstone ha varit fullvuxen. Någon form av lära eller studier, samt praktik, måste han ha haft bakom sig för att få rådhusrättens tillstånd, tycker jag. Jag tänker mig att han borde ha varit i åtminstone trettioårsåldern. I så fall måste han ha varit minst 95 år vid sin död! Dessutom blir det helt tyst kring honom från 1615, efter att han tidigare i snitt dykt upp i protokollen flera gånger per år. Jag har tidigare tolkat det som att han plötsligt har avlidit, men kanske är det en felaktigt gissning. Det är möjligt att han lämnat Arboga, och därav tystnaden.


För övrigt vet vi inte med säkerhet att han hette Dionysius Fischer: Ingenstans under hans tid i Arboga har vi hittat hans familjenamn. Det närmaste är hans signatur, som han satte i protokollet i samband med att han fick sitt burskap 1598. Där står "DF"; F kan tolkas som Fischer.


När Johan Dionysii Fischer valdes till rådman i Arboga, nämndes det i protokollet att han var född i Arboga. Han bör alltså ha varit son till en Dionysius Fischer i Arboga. Den enda personen med det förnamnet som vi kunnat finna i skattelängder, rådhusrättsprotokoll, etc, är just apotekaren. Vi har alltså antagit att de varit far och son. Kanske har vi haft fel? Kan det exempelvis ha varit en generation emellan?


Det här är inte så mycket till svar på din ursprungliga fråga, men ändå värt en diskussion, tycker jag!  :)


/Stefan