NULL Skriv ut sidan - SV: Brems

Anbytarforum

Titel: SV: Brems
Skrivet av: Kenneth Bengtsson skrivet 2023-01-17, 18:46
Som du själv skriver Leo, det finns många myter om släkten Brems (berättelser utan källor). Vi vet inte så mycket mer om Peder Brems än att han stod antecknad för Toftenäs och en gård på Klåverön i jordeböckerna samt detta gårdsbyte från 1585. (Förresten vem var din gammelmoster?)


Jag har ingen notering i källorna på att Peder Brems skulle leva 1610. 1605 står han fortfarande för en gård på Klåverön (jordebok).


Vilhelm Persson i Toftenäs (eller hans hustru) räknas troligtvis som en släkting till honom, någon son är han definitivt inte. Det dröjer flera generationer innan någon av Toftenäsarnas ättlingar använder sig av namnet Brems. Peder Brems änka Ragnhild Andersdotter kallar Fredrik Nilsson för sin son 1633. Hur vi skall tolka det vet jag inte. Finns det någon som sett källa på att Johanna Persdotter (Fredrik Nilssons hustru) skall vara dotter till Peder Brems?
Bremsarna från Uddevalla tror jag härrör från en annan släkt.


Om man läser om släkten Brems här på nätet så finns det tyvärr många felaktigheter. Uppgifterna på Geni om Brems är ju skrämmande.