NULL Skriv ut sidan - SV: Petter Gravanders hustru?

Anbytarforum

Titel: SV: Petter Gravanders hustru?
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2023-01-09, 22:12
Befallningsmannen Henrik Johansson var sannolikt kronofogden Henrik Johansson Schröder 1622-1698, som var gift med Karin Giliusdotter Tollet 1635-1673. Boende i Benneberg Ölme (S). Ett tag var jag inne på att Kerstin Henriksdotter var dotter till Henrik Eilking dä i Gbg och syster till Gravanders rådmanskollega Håkan Eilking, vars bror Henrik Eilking Sr var den störste och samtidigt den förste av kreditorerna som inkom med fodran på Gravanders dödsbo. Håkan och Henrik hade en syster Christina som var gift med Johan Adriansson Bann d. 1653. Hon skall visserligen ha dött i Göteborg 1671. Därefter var jag inne på att Kerstin var dotter till Henrik Kolthoff i Karlstad, men hans dotter Christina var tydligen gift med en Laurentius Elfvedalius, vars bror Ericus var professor i Lund och gift med Christinas halvsyster Birgitta. Gravander var ombud åt Herman Kolthoff vid Rådhusrätten i Kristinehamn, samtidigt som uppgifterna om Laurentius Jonae Elfvedalius synes knapphändiga. Dessutom har jag kollat runt i Filipstad, Karlstad och Karlskoga utan någon lämplig Henrik i sikte. I Åmål fanns vid tiden borgmästaren Hindrik Nilsson; i Vänersborg en Henrik Hansson; i min hemstad Lidköping hela tre stycken Henrikar: Håkansson, Jakobsson och Johansson. Sedan har vi Mariestad där det fanns en rådman Henrik Wulfsson, som trots att han var sämskmakare, flitigt deltog i handelsmännens verksamhet. Fadern var tydligen sämskmakaren och rådmannen ibid. Wolgang Hack, vars dotter Maria Wulfsdotter Hack var gift med tvenne borgmästare i Karlstad: Gustav Ersson (Carlholm) och sedan Bengt Svensson (Gyllensköld). Åke Möller i Mariestad har uppgifter om Henrik Wulfsson som han kan mejla mig. Gravanders hustru Kerstins fadersnam var Henrik-, Hindrik- och Hindersdotter, om det råder inget tvivel enligt domböckerna.