NULL Skriv ut sidan - SV: Petter Gravanders hustru?

Anbytarforum

Titel: SV: Petter Gravanders hustru?
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2023-01-08, 21:19
Det var jag som läste fel i Kristinehamn CI:1 sidan 35. Istället var det paret Bengt och Kerstin " hoos Petter Gravander" som gifte sig (1)6/11 1671. Skönt att ha detta utrett, eftersom jag också noterat att Gravander var gift redan innan 1671, enligt mtl. Hur som helst har jag ägnat hela helgen åt att skumma över domböckerna i jakten på Kerstin Henriksdotters ursprung. Hon råkade i luven på andra flera gånger; inte minst med sina pigor. Dessutom ska hon ha misshandlat en fru Ingeborg medelst något slags spö samt dunkat hennes huvud i muren, varpå Ingeborg försvarat sig genom att slå Kerstin över länderna medelst en skyffel. Hur som helst har jag inte hittat någon lämplig Henrik som tänkbar far åt Kerstin. Emellertid uppträder stadskassören Henrik Nilsson och Petter Gravander i anslutning till varandra i domboken flera gånger. Gravander uppbjöd köp på fastigheter tillhöriga Henrik Nilsson. Då det saknades pengar i redovisningen till staden efter Henriks död, så var det Petter Gravander som med försäkran påtog sig att lösa detta. Däremot nämns de aldrig som ingifte. Sedan har vi åldersdifferensen att tänka på: Henrik synes ha dött 1691. Petter och Kerstin 1693. Hur många år som skiljde är svårt att veta. Dessutom fanns det åtminstone två Henrik Nilsson till i Kristinehamn den aktuella perioden.