NULL Skriv ut sidan - SV: Topprider / Toppridder / Toprid

Anbytarforum

Titel: SV: Topprider / Toppridder / Toprid
Skrivet av: Thomas Björklund skrivet 2022-12-31, 20:28
Jag kan inte se att jag missförstått något i detta sammanhang Däremot har jag fullt klart för mig att denna tråd bör behandla släkten Topprider och att alla uppgifter om läkten Tungel bör hänföras till annan rubrik.
Jag visste inte att Liedgrens SoH-artikel blivit ifrågasatt av flera anbytare.
Efter att ha läst deras mångordiga inlägg i frågan blir iaf inte jag mycket klokare.
Kanske kunde någon eller några av dessa förstå-sig-påare bekväma sig med att sammanställa en artikel, där de post-Liedgrenska rönen framgår? Det berör ju bl a den framstående Johan Skyttes anor. Härstammade han från adliga ätten Soop?
Jag håller med om att Tungel bör behandlas under en annan rubrik men jag är tacksam för att Niklas var så hjälpsam, så att han fyllde på med lite uppgifter om de nya rönen om Elisabth Nilsdotter Tungel, gift med Nils Larsson Topprider.
Det är helt klart att Liedgren har missat en hel del fakta och att Johan Skytte troligen härstammade från släkten Soop. Den del som är mer oklar är härstamningen från den gamla (danska) Skyttesläkten
men eftersom den ligger ganska nära i tiden, nämns av Karl IX, så verkar det minst sagt märkligt om man skulle hitta på det, när man redan har anorna till Soop.