NULL Skriv ut sidan - SV: Brynteson, John (Johan)

Anbytarforum

Titel: SV: Brynteson, John (Johan)
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2022-12-25, 12:20
Jag utforskade även moderns anor och la gradvis upp mina fynd på familysearch.org helt plötsligt kopplade hans mormor ihop med tidigare forskning och han visade sig vara en ättling till den adliga ätten Svinhufvud i Westergötland (https://sv.wikipedia.org/wiki/Svinhufvud_i_Westerg%C3%B6tland). Släktskapet är som följer: Hans mor var Anna Stina Carlsdotter (född 1825 i Huvudgingen, Ärtemark), vars mor var Cajsa Andersdotter (född 1803 i Ärtemark), vars far var Anders Larsson (1763-1844), vars mor var Cajsa Hasselberg (1739-1810), vars far var Erik Hasselberg (född 1699), vars mor var Katarina Henriksdotter Oxe (1673-1743), vars mor var Brita Carlsdotter Svinhufvud (1630-1700), vars far var Carl Jönsson Svinhufvud (1602-1636). Jag har inte själv kontrollerat dessa uppgifter. Anders Larsson hittade jag uppgifter om, men dennes förfäder är andras forskning. En annan intressant uppgift som jag inte verifierat men som kommer från andras forskning på familysearch.org är följande: Brita Carlsdotter Svinhufvuds make, Henrik Eriksson Oxe (1629-1687), hade också intressanta anor. Han var ättling till Kung Håkon V av Norge. Erik Oxe till Carin Roos, till Erik Göstafsson Roos, till Gösta Adolf Roos, till Knut Roos (född 1442), till Knut Roos, till Brynjulf Jonsson Roos af Hjelmsäter, till Cecilie Jonsdatter Rose, till Jon Hafthorson Rose, till prinsessan Agnes Håkonsdatter till Håkon V. Jon Hafthorson Roses hustru Birgitta var dotter till prinsessan Ingebjörg, en annan dotter till Håkon V, en halvsyster till prinsessan Agnes.