NULL Skriv ut sidan - Britta Jansdotter f 1763 i Sunne?

Anbytarforum

Titel: Britta Jansdotter f 1763 i Sunne?
Skrivet av: Kristina Lidberg skrivet 2022-10-16, 11:26
Jag undrar över en ana:  Britta Jansdotter f 1763 i Sunne död 17 Jan 1844 i Borrsjön, Gräsmark(F:1 s 125)
Gift 27 Sep 1771 med Adam Jansson. Hans andra gifte. Finns flera Britta Jansdotter född 1763 i Sunne och vi (min kusin och jag) har letat och trott oss finna hennes föräldrar flera ggr men har visat sig vara fel. Hon är piga hos Adam och hans första fru Cherstin hf  Sunne 1776-81 s 110
1789 bor som gift med Adam i Gunnerud, (A1:18 s 121) och har kunnat följa henne framåt men värre bakåt. Det är också flera uppgifter som inte stämmer. Står bl a att hennes mor ska ha varit en Annica Ersdotter, som vi ägnade mycket tid åt men upptäckte att det är felskrivning då hon står som svärmor t Adam i ett hsf men som inhyses änka i andra.En utmaning läsa kyrkböckerna i Sunne under denna tid och dessutom verkar delar av kyrkohandlingarna inte finnas. Nu kastar jag ut nätet här för att se om någon har ett bra tips.
Har testat med både Jan Bengtsson Åsbom och Jan Bryntesson som fäder men båda visat sig vara fel.

Tack på förhand :) Kristina