NULL Skriv ut sidan - SV: Ingen DNA match på känd släkting

Anbytarforum

Titel: SV: Ingen DNA match på känd släkting
Skrivet av: Margareta Björck skrivet 2022-10-08, 12:04
Jag har en stor släkt där ganska många har testat sig. Två av dem (en syssling och ett kusinbarn) har gett mej sina inloggningsuppgifter, för att jag ska hjälpa till att identifiera deras dna-träffar. Att jämföra våra träffar inom samma släktgrenar är verkligen en illustration av den slumpvariation som gör att man inte alltid har tillräckligt med dna gemensamt för att få träff på en brylling. Jag kan ha träff på en brylling, som min syssling eller mitt kusinbarn inte har träff på, samtidigt som de kan ha träff på ett syskon eller en kusin till samma brylling, som jag inte har som träff. Inte heller min syster och jag har samma träffar bland bryllingarna. Så att två enskilda bryllingar inte har varandra som dna-träff skulle jag aldrig dra några slutsatser av.

Har inte du, Carina, och den här bryllingen några syskon eller kusiner inom rätt del av släkten som skulle kunna testa sig? Först om det systematiskt är så att det inte finns någon bland de två 1800-talssyskonens ättlingar som har varandra som dna-träff skulle jag börja fundera över att syskonen inte var syskon.

Jag kan rekommendera sidan https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4 där man får en god illustration av hur stort spannet i gemensamt dna kan vara hos personer med ett visst släktavstånd.
HälsningarMargareta