NULL Skriv ut sidan - SV: Nauckhoff

Anbytarforum

Titel: SV: Nauckhoff
Skrivet av: Carl-Göran Backgård skrivet 2022-08-27, 21:21
Hej, Nauckhoff-forskare!


2006 frågade Anna Nilsson om Anna Beata Nauckhoff. Det är 16 år sedan!! (Lång svarstid) Jag har stött på en Anna Beata Nauckhoff, som kallas kaptenska. Hon förekommer i Östbo härads renoverade dombok för sommartinget 1753 och ska, tillsammans med kvartermästaren Erik Rodhe, kornetten Casimir Sabelfeldt, majoren Carl Henrik von Wachenfeldt och änkefru Anna Greta Dachsberg, förklara med vad rätt de har sålt den så kallade Dachsbergska graven i Byarums kyrka. Det dessa personer har gemensamt är att de är barnbarn eller barnbarnsbarn (eller i ett fall gift med ett sådant) till överstelöjtnant och krigsmanshusföreståndare David Dachsberg, död 16670418.


Dachsberg hade en dotter Elsa Beata, död 1676 i Jönköping, gift med hovrättsrådet Gustaf Queckfeldt (1628-1712). Deras dotter Helena har jag inte hittat just något om, mer än att Elgenstierna anger att hon var "g. m. en Nauckhoff". Att Anna Beata måste vara deras dotter har jag räknat ut själv. Frågan är dels vilken kapten Nauckhoff det var och dels om det möjligen finns en Anna Beata till.