NULL Skriv ut sidan - SV: Friedmann, Sam (Samuel?) Semmy?) gift med Ingeborg Maria Sjödahl

Anbytarforum

Titel: SV: Friedmann, Sam (Samuel?) Semmy?) gift med Ingeborg Maria Sjödahl
Skrivet av: Mats Larson skrivet 2022-05-10, 20:03
Jag är alldeles ny på detta forum - men ser att du sökt uppgifter om Sam Friedmann. Det var nog min morfar! 

Jag har skrivit lite allmänt som du kan hitta här på siten - hoppas jag. Men du kan också höra av dig om du vill veta mer.

Som jag förstår det så söker du kring en kvinna som varit gift med honom...  Och det jag vet(!??) är att han var gift redan efter några år som "ensamkommande flyktingbarn" till Stockholm. Om detta är med den kvinna Du söker - vet jag inte (har inget namn). Jag har gissat att det var,  ett skenäktenskap för att få stanna...  Men jag kan ha helt fel också.

Däremot vet jag att han blev gift och fick barn med Märtha Wanger, (Norrköping) - min mormor!  Dom fick 2 barn; Bengt Friedmann - diplomat  och Monica (Friedmann) Larson, min mamma! Han skiljde sig från mormor och gifte sig med en ung kvinna som alltid kallades Bess. Jag vet inte vad hon egentligen hette eller kom ifrån. Men dom höll i hop länge...  VI firade jul i Paris hos dem 1960 i deras taklägenhet nära Pl Trocadero.

Du kan väl berätta om din ingång i denna berättelse - är det genom den första kvinnan han gifte sig med i Stockholm? - eller Bess?
Bif. [/img]Foto, om det fungerar, på morfar och mina föräldrar i...  Paris (kanske)... 

Mats Larson - mats.larson@bilthong.com