NULL Skriv ut sidan - SV: Friedmann, Sam (Samuel?) Semmy?) gift med Ingeborg Maria Sjödahl

Anbytarforum

Titel: SV: Friedmann, Sam (Samuel?) Semmy?) gift med Ingeborg Maria Sjödahl
Skrivet av: Mats Larson skrivet 2022-05-10, 19:35
Hej!  Samuel Friedman (f: 1892) som kom till Stockholm 1909 var min morfar. Han var född i Trembowla i dåtidens Österrike/Ungern - nu västra Ukraina.  Han var av judiskt ursprung och i T finns (fanns!?) en synagoga etc.  Berättelsen var att han inte ville bli satt i "kloster" för att bli Rabbi - och därför flydde. Väl i Stockholm hände saker fort.... I ett dokument från 1918 anger han att han kom till Sthlm vid 16 års ålder och att han redan efter 9 år var gift och hade arbete etc. Om detta var ett skenäktenskap eller inte - vet jag ej - men han var han senare gift med Märtha Wanger /min mormor) och senare ytterligare en kvinna... som vi alltid kallade Bess...
Någon här kanske vet mer - eller vill veta från mig.
Nåväl - de där är ju historia - för mig var han "morfar Sam" - och en rätt märklig person - Startade AKLA AB -(förband) och ägde fastigheter i Stockholm....både positiv och annat...som för oss alla. Var väl ingen vanlig morfar men gjorde mycket gott!
/mats

/mats