NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-28
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2000-05-28, 20:22
Johan Söderström född 1767 i Söderala ?
 
År 1795 den 11 oktober gifte sig i Gävle Helga Trefaldighet sockerbruksarbetaren, sedermera segelduksmakaren Johan Söderström och pigan Anna Christina Hedlund. Deras son Johan Erik som blev kofferdikapten föddes år 1800 (3 feb) och deras dotter Anna Cathrina (f 1811-07-16) gifte sig med en styrman som var son till en kofferdikapten. Det fanns även en son Anders som föddes 1803 (14 juni), men han dog ung. Anna Christina Hedlunds födelsetid 1768-05-29 står noggrant angiven i böckerna i Gävle, liksom Johan Söderström anges född 1767 i december.
 
Johan Söderström  är uppenbarligen inte född i Gävle. Jag har undersökt om han kan vara född i Söderfors, Söderbärke eller Söderhamn förutom i angränsande socknar till Gävle, allt utan framgång. I Söderala däremot finns en person Johan som är född i Sörljusne, och vars exakta födelsedag är den 28 november. Denna Johan döptes den 29 november. Den i Gävle uppgivna födelsetidpunkten var något oklar: endast december 1767. Det verkar som om prästen i Gävle har fått ett oklart svar på frågan om när Johan var född. Svaret kanske var att Johan hade döpts i advent 1767. Den 28 november var en lördag och han döptes den 29 november, som detta år var den första advent. Det förefaller att stämma så långt.  
 
 
Den Johan som föddes i Söderala den 28 nov 1767 var son till Nils Eriksson i Sörljusne och hans hustru Anna Hinricsdotter. Det gäller att undersöka om den Johan som föddes i Söderala verkligen flyttade till Gävle. Det bör finnas belägg för denna teori - annars förblir det en spekulation.
 
Johan Nilsson i Sörljusne bodde kvar i sitt föräldrahem till 1782, när han var femton år. Fadern hade dött redan 1774, och modern hade gift om sig med Olov Jonsson, men de bodde kvar i Sörljusne. I faderns bouppteckning anges barnen, men Johan är fortfarande bara sju år gammal. Modern dog 1799 och hennes bouppteckning finns i Norrala tingslag FII:13-59. Där kunde möjligen framgå ifall hennes son Johan vistas i Gävle, men jag hade då ännu inte kommit åt att studera; den finns i landsarkivet i Härnösand. Av husförhörslängderna framgick att Johan 1782 flyttat från Sörljusne till Skale längre norrut i socknen. Därifrån flyttade han till Myskje och sedan till Kinsta, varifrån han 1785 återkom till Skale. Sedan flyttade han till Östansjö 1790. Östansjö ligger strax sydväst om Söderhamn. Det förefaller inte otroligt att han tog tjänst inne i Söderhamn i någon stadsnäring för att därefter bege sig till Gävle  för att bli sockerbruksarbetare, vilket var hans yrke när han gifte sig i oktober 1795 i Gävle. Hittills är det dock inte konstaterat att det var så som flyttningen gick till från Östansjö till Gävle.
 
Namnet Söderström måste ha förefallit nära till hands: Söderala socken, Söderljusne och vistelse i Söderhamn talade för att namnet skulle börja på Söder. Att Sörljusne ligger vid stranden av den tämligen strida Ljusnan, helt nära mynningen, gjorde det antagligen naturligt att välja efterledet -ström!
 
När jg slutligen studerat   Anna Hinricsdotters bouppteckning av 1799 har jag funnit följande:
Bland de fem barnen i första äktenskapet nämns som yngsta barn sonen Johan, som kallas bruksarbetare. Sockerbruksarbetare är vad Johan Söderström kallades vid sin vigsel 1795. Det borde anses vara ett tillräckligt belägg för att de är samma person, Johan Nilsson Söderström.  Men fortfarande skulle  jag vilja ha lite mera belägg för detta. Kan någon ge mig assistans?
 
Kurt Hultgren
 
 
källor:
kyrkoböcker i Gävle, Söderhamn, Söderfors, Söderala
vissa mantalslängder (HLA,RA)
bouppteckningar (HLA)
Gävle sjömanshus (HLA)