NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-28
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 1999-05-13, 09:46
Den olycksalige bonde Per Larsson i Fors nr 1, Norrala, som Lars Nylander nämner ovan, tillhörde liksom sin hustru en släkt med goda sociala kontakter; bland annat var flera medlemmar länsmän i socknen, en kort tid också han själv. Jag har redogjort närmare för detta i min artikel Anders Sigfridsson (Rålamb) och dennes släktkrets i Hälsingland i Släkt och Hävd 1992:3-4, s. 162. Det förefaller troligt att Per Larsson var en ättling till den häradshövding Sverkil Simonsson i Älvkarleby, som ägde Fors nr 1 redan 1535 och som var nära befryndad med kammarrådet Anders Sigfridsson (Rålamb).
 
Per Larssons mor Sara var dotter till kyrkoherden i Hälsingtuna, Petrus Laurentii. Jag tror att Thomas Sverker i Borås kommer att beröra dennes familj i sin stort upplagda artikel om borgmästarsläkter i Hudiksvall, vilken kommer att ingå i Släktforskarnas årsbok 1999.
 
I min artikel i Släkt och Hävd 1990:3-4 om präster i Norrala och Söderala har jag missat att ange källa för uppgiften att kyrkvärden Olof Jonssons i Ale hustru Sara Persdotter var dotter till Per Larsson i Fors. Vi vet av en genealogi av den samtide hälsingeprosten Olof Johannis Broman att Per hade en dotter med detta namn (Glysisvallur, d. 2, s. 705, Uppsala 1953). Namnet Sara var ett av de ovanligaste kvinnonamnen i socknen - av 295 registrerade kvinnor i Norralas äldsta ministerialbok 1672-1707 finns endast två i socknen infödda kvinnor med detta dopnamn. En av dem var Olof Jonssons hustru. (Den andra var dotter till en arrendator som inte har kunnat kopplats till någon familj i socknen, och som liksom de flesta andra arrendatorer i bygden vid denna tid tycks ha kommit utomsocknes ifrån. Det är symptomatiskt att de få fadderuppgifter som finns för denna familj endast upptar grannar, inga påvisbara släktingar som annars brukligt var.)
 
Medlemmar av Olof Jonssons familj står som faddrar i Fors nr 1 och vice versa, vilket för denna tid och denna bygd är ett starkt indicium för släktskap. Olof Jonsson och hans hustru står också fadder för ett barn i hemmanet Borg nr 3, där modern var född i Fors nr 1.
 
Vad släkten Chrochius/Krok beträffar har jag presenterat en schematisk genealogi för Andreas Olai Chrochius (Krok) och hans hustru Ingrid Larsdotter i diskussionen för Norrala socken i Hälsingland på Anbytarforum.