NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson
Skrivet av: Anders Berglund skrivet 2022-01-05, 14:13
Hej Inga-Lill och tack för ditt svar!

Sedan jag skrev mitt förra inlägg har jag hittat åtminstone några belägg, som gör att det känns lite mindre oklart. Tack för tipset om Anna Westlunds artikel i SoH. Jag ska läsa den så snart det blir tillfälle. Anna Westlund skrev också en artikel "Om släkten Kropp i Rämmen på 1600-talet" i tidskriften Finnkultur 2/1984, s. 7-11, och den har jag däremot läst. Hon anger visserligen inte så många specifika primärkällor där, men hon skriver bland annat detta: "På J. Bergius karta över Dahleskogen 1703 finns tre oskattlagda torp: Kråpp Jöns, Kråpp Carls och Kråpp Christophers. Det var den bebyggelsen som fick namnet Linnerhöjden, och Kropparna blev boendes där i långa tider. Tre av sönerna : Per, Pål och Oluf stannade på Näsrämmen. De och deras bröder blev delägare i hyttan och kallades bergsmän." Kartan är också återgiven i artikeln.
Det visar ju att de tre, Jöns, Karl och Christopher benämndes med Kropp-namnet, och då de dessutom blev delägare i Näsrämshyttan tycker jag att det, tillsammans med överensstämmelse i åldrar och patronymikon, ger att det med till visshet gränsande sannolikhet att de är söner till Olof Kropp.

Med hjälp från Per Qwarnström har jag också fått bekräftat att Per och Pål var bröder, genom att en dom mot Pål för lägersmål [Färnebo häradsrätt (S) AIa:7 (1695-1697) Bild 40 / sid 33 (AID: v66203.b40.s33, NAD: SE/VA/11146)].

Med önskning om ett gott fortsatt forskarår med ytterligare framsteg i pusslandet!

Vänliga hälsningar,
Anders