NULL Skriv ut sidan - SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo

Anbytarforum

Titel: SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo
Skrivet av: Erik Andersson skrivet 2021-11-08, 13:04
När det gäller syskonen Matssons härkomst så har jag noterat att när Nils gifte om sig i Malung 1797 och 1805 så hade han bägge gångerna kungligt tillstånd. De få gånger jag noterat samma i vigselboken är när syskonbarn (kusiner) gifter sig, om samma gäller Nils så var hans 2.a och tredje hustru alltså kusin med honom. Hustru nr 2 har jag inte mer om än att hon hete Sara Larsdotter och anges i husförhöret vara död 1798 (Malung (W) AI:1a (1803-1814) Bild 133 / sid 160 (AID: v130946.b133.s160, NAD: SE/ULA/11213)). Tredje hustrun, Maria Larsdotter, anges vara född i Bredsjön 28 sept 1757 och avled i Tyngsjö 27 april 1821. Hon anges i dödboken vara dotter till Lars Larsson och Maria Olofsdotter. Marias fader gifte om sig 1764 med Anna Matsdotter från Skärfjället i Äppelbo (1744-1829). Någon av hennes föräldrar Lars eller Maria var förmodligen syskon till någon av Nils Malmbergs och hans syskons föräldrar.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

Hej! Det hade jag noterat men faktiskt inte reflekterat vidare över. Det kan säkert stämma.

F.ö noterar jag att enl ''Gårdar och folk på Malungs finnmark'' ska Maria Larsdotters far vara den Lars Larsson Kääriäinen (stavning) som d ca 1777 i Tyngsjö samt modern Maria vara f 1729 i Näsberget, Norra Ny.

Sara Larsdotters föräldrar ska vara Lars Eriksson f. 1717 d 1786 samt Sara Larsdotter Kääriäinen f 1717 i Bredsjön av Lars Larsson (Kääriäinen - far till förut nämnde Lars) och Annika Jakobsdotter, Sara d 1780. Lars Erikssons föräldrar ska vara Erik Henriksson Hakkarainen fr Nain samt en Maria Olofsdotter, med möjlig far Olof Larsson Tillman, soldat, vilken (enl Gottlund) ska vara prästson från Karlskoga.

Möjligen är då Nils släkt med någon av dessa.