NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-25, 23:37
Citera
Varför inte göra tvärtom? Alltså ha den egentliga forskningsdiskussionen i ett svenskt släktforskningsforum som kan läsas av alla, och sedan ge 'smakprov' eller sammanfattningar på Facebook för att locka folk till forumdiskussionen.

För att dialog uppstår där människor möts och utbyter tankar, och det har i alla fall jag inte sett så mycket av här i Blix-tråden. Och för att det jag ägnar mig åt inte är släktforskning i traditionell betydelse. Jag forskar på släkter, men är inte släktforskare utan någon form av personhistorie-nörd. Och jag gillar dialog.

De familjetabeller Olof Holm delade härinne den 23 oktober, mötte nästan ingen respons, trots att det där finns uppgifter som är i högsta grad relevanta i en tråd om Blix. Tabellerna kastar nytt ljus över gamla problem (exempelvis frågan om Karl Lauritsen verkligen var far till herr Måns Karlsson, och varför i så fall endast en annan son, Olof Karlsson, nämns i arvsuppgörelsen 1538).

Karl Göran Eriksson och du och jag är de enda som över huvud taget kommenterat Olofs inlägg efter två dygn, och dina kommentarer har enbart handlat om att Facebook är en dålig plattform. Det må vara viktigt och riktigt, men speciellt givande ut forskningshänseende är det inte. Jag hoppas och tror att vi kan förvänta oss mer släktforskning i ett svenskt släktforskningsforum.

Mina egna kommentarer var inte heller någon dialog om ämnet i sig (men Olof har redan fått min återkoppling på Facebook), utan skrevs i syfte att klargöra delar i familjetabellerna som jag tror kräver förtydligande för er som inte har följt denna diskussion.

Med Karl Görans inlägg uppstod mer konstruktiv dialog om de Blixar som härstammar från Hedes kyrkoherde herr Olof Jonsson. Men om detta är den enda frågan som uppstår när en historiker presenterar sin forskning, så är det ju lite tamt. När samma forskning presenterades på Facebook, möttes den av ett helt annat intresse.

Så, om en familjetabell som presenteras på Anbytarforum knappt givit någon respons, medan samma forskning på Facebook leder till konstruktiv kritik och nya inspel som tar forskningen vidare, är det rätt lätt att förstå varför diskussionen sker på Facebook och inte på Anbytarforum.

Men motbevisa mig gärna genom att ge någon form av återkoppling som rör släkten (släkterna?) Blix. Det är ett ämne jag är intresserad av och kan en del om. Bidra till stimulerande dialog istället för att klaga på att vi för sådan i ett forum du inte vill delta, så kanske det går att ändra på saken.

Så länge återkopplingen kring relevant forskning reduceras till en metadiskussion om var dialogen ska hållas, kommer dialogen att ske på andra arenor än här.

Det är rätt självklart, tycker jag.