NULL Skriv ut sidan - SV: Spak / Spaak

Anbytarforum

Titel: SV: Spak / Spaak
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2021-10-24, 19:16
Mycket positivt  :)  att du ägnar dig åt att verifiera andrahandsuppgifterna kring Spak som det ju finns gott om


När det gäller Erik Eriksson Spak nöjer jag mig inte med de andrahandsuppgifter som du redovisar, just av den anledning att det var ostyrkta andrahandsuppgifter initiativet ville undvika. Så har du faktiskt verifierat hans förekomst som rådman i Karlstad är jag fortsatt intresserad av källan.


Uppgiften angående laxfiskarens kvarn vid Dejeforsen återfinner du i Kils Häradsrätt AIa:1 sid 382


Att det var Västra Deje som var frihetshemmanet framgår förmodligen redan av den uppgift som du själv relaterat. Under rubriken Riseberga klosterhemman 1587 står visserligen inte "Västra" vilket är underförstått, men väl "Deje" och det överensstämmer med jordeböckerna åren runtomkring. Det var även Västra Deje som den föregående laxfiskaren Nils hade fått frihet på ett par decennier tidigare . Erik laxfiskares frihet på halva klostergodset (Västra) Deje finns även redovisad t ex i Landskapshandlingarna 1590:6 bild 49