NULL Skriv ut sidan - SV: Huusgafvel

Anbytarforum

Titel: SV: Huusgafvel
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2021-10-22, 18:55
"Som thet Lifztijdz underhållet hwilcket blifwit mig förlänt i underdånigst föllie aff Hennes Kongl. May:ts Allernådigste Förordnade uthj thes mig meddelte Nådige Afskied aff d. 30 Septemb:r Åhr 1719 wardt nestl: Åhr mig åter ifråntagit för then Orsaken skull att Wälb:ne Hr Landzhöfdingen Frisenheim skall gifwit Högl: Kongl., Krigz Collegium widh handen thet iag i Finlandh skulle hafwa något fast Ägendom och således intet böra niuta en sådan förmån, i anledning Hwaraf Högbem:te Kongl. Krigz Collegium genom bref under d. 13 Aug: förl: Åhr 1722, och så månde närmare underrättelse begiära uthaf owanb:de H: LandzHöfdingen huru ther med egentel. förwetter, men weet eij hwad ther på kan wara swarat, och emedan iag hwarken är af the Husgaflana som är arftagare till then af H:r Landzhöfdingen opgifne Ägendomen, icke heller elliest äger någon Ägendom i Finland uthan hwad iag ägt är icke återkommit under Sweriges Crona; Ty är iag förorsakad härmedelst underdån- Ödmiukast att anhålla, thet Högl. Kongl. Krigz Commissionen nådgunstigst Täcktes Förhielpa mig antingen till thetta mitt borttmiste  Lifztidz underhåld återfående, hwarigenom iag nu råkat uthj ett fast beträngt tillstånd, eller och till Ett Åhrs Lönz bekommande istället för underhåll som andra mine wederlikar wederfarit. Hwilcka dels dock icke giordt sig mer Meriterat af een sådan nåd så förtiente som är lijkmätigt härgående Forteckning på mina långliga Tienster icke mera lärer finnas wärdig att få niuta een slik benådning, then iag icke heller i någon måtto wet mig hafwa förwerckat, uthan allenast på berörde sätt bortmiste. jag afwachtar een Nådig resolution och förblif:r med all wördnat
Högl: Kongl: krigz Commissons
Underdån-Ödmiukaste Tienare

G. Huusgafwel"

Den påföljande meritförteckningen är daterad "Stockholm d 5 Julj 1723"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066171_00674 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066171_00674) ff
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/87 (1723)