NULL Skriv ut sidan - När dog Anna Roaldsdotter?

Anbytarforum

Titel: När dog Anna Roaldsdotter?
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2021-10-08, 21:42
Jag lämnar tillfälligt Nils Önnesson Drake och hans fränder och sticker emellan med en fråga som dök upp i en släktforskargrupp på Facebook. Vet vi när prosten Olof Pedersson Drakes hustru Anna Roaldsdotter dog?

Historikern Olof Holm har uppmärksammat en lista i ett tingsprotokoll från Ragunda november 1671 (sidan 60) (http://www.fornskrift.se/Avskrifter/Ragunda%20dombok%201649-1690.pdf) över män och änkor som åtnjutit skattefrihet i Jämtland. Av denna lista kan vi dra slutsatser om vilka som ännu levde, och till dem hör Sal. h:r Olufz änkia i Brundflodh, som står skriven för en skattefri rök på 6 ⅙ tunnland, vilket var gården Lund. Anna var då 68 år, vilket vi vet i och med att hennes far, herr Roald Andersen i norska Ytterøy, antecknat att hon föddes den 25 april 1603.

Men vet ni hur länge hon därefter levde? Vid tinget i Brunflo i november 1696 var hon död. Befallningsman Hans Larsson Noraeus, änkling efter Anna Roaldsdotters och herr Olofs dotter Helena Olofsdotter (Drake minns jag inte om det står i samtida källa), kärade då till sin svåger Anders Olsson Drake i Lund efter sin del av arvet efter modern och efter brodern Per. Den senare hade då varit död i nästan åtta år (begravd den 7 februari 1689), men hur lång tid Anna Roaldsdotter då hade varit död, vet jag inte.
Jämtlands domsagas häradsrätt 1696, ht (Arkiv Digital, v407029.b2220.s405)

Jag har inte lagt så mycket krut på att ringa in Anna Roaldsdotters frånfälle, eftersom jag har hoppats att det klarnar när jag kan ta del av Brunflos transkriberade domböcker framöver. Men någon av er andra kanske vet mer?