NULL Skriv ut sidan - SV: Sebenius

Anbytarforum

Titel: SV: Sebenius
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-09-20, 15:18
Hej,

Vet någon var Petter Sebenius, faktor för gevärsfaktoriet i Norrtälje i mitten av 1700-talet, kom ifrån innan han flyttade till Norrtälje? Hans namn hittas första gången i Norrtälje mlt 1742 och bör alltså ha flyttat dit 1741, eller i slutet av 1740. Eftersom jag misstänker att han var släkt med Samuel Sebenius, som var bokhållare vid Skebo bruk under mitten av 1700-talet (se Eddie Bjärrenholts inlägg i denna tråd 1999-09-22), har jag kontrollerad Ununge mtl 1741, men där har jag inte hittat hans namn. Samuels pappa hette Per Sebenius, och det gör att jag misstänker att faktor Petter Sebenius kan vara bror till Samuel.

Petter Sebenius tycks ha efterträtt Eric Green som faktor vid gevärsfaktoriet i Norrtälje.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Egentligen är jag intresserad av stockmakare Anders Enberg (därav de bifogade filernas namn), som dyker upp i samma mtl som Petter Sebenius och därför kanske kan komma från samma plats. Anders är mantalsförd utan hustru 1742 och med hustru 1743. Enligt information i en bouppteckning bör han ha gift sig med Sara Krabbe och eventuellt var hon samma person som Sara Krabbe, änka efter avskedade besökaren Olof Ström i Ladugårdslandet i Stockholm.