NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp tyskt dödsbevis

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp tyskt dödsbevis
Skrivet av: Ingemar Sundewall skrivet 2021-08-17, 12:28
Hej Marianne och Manuela!
Också jag är ättling till Bertha Emma Maria Stridde och Jacob Christian Fredrik Boysen (som via "Boÿsen" kom att kalla sig Boijsen i Sverige) och är tacksam för att äntligen ha fått litet ordning på de "svenska" Striddarna.


Marianne, ang. J C F Boijsens livshistoria: "Charroph" ska givetvis vara Christoph. Är det samma översättning som jag gjorde omkring 1970 och kopierade i 1 ex till min morfar Herman Sundewall och i 1 ex till Tore Gärsner? Jag kommer ihåg att jag utgick från ett underlag på tyska som var en tolkning av en svårläst tysk text, men var det underlaget kom ifrån har jag ingen aning om, så det kan säkert ha översatts av andra. Har du förresten någon information om Christian Boijsens mor Friederike Lund? Någonstans har jag sett uppgiften att hon var född i Kiel, och eftersom konstprofessorn Johann Lund i Köpenhamn också var född i Kiel gissade jag att han var den morbror "professor Lund" som Christian besökte i september 1846. Det hade jag en diskussion med Tore Gärsner om, kommer jag ihåg (Han menade att "professor" kunde ju vilken skollärare som helst kalla sig).


Manuela, inte katten hette J C F Boijsens barn "Fredriksson" resp. "Fredriksdotter". Varför skulle de ha hetat det när hans tilltalsnamn var Christian? Jag har aldrig sett dem kallas något annat än Boijsen. DFinns det f ö inga källor som tar upp den syster till Bertha Emma Maria Stridde som gifte sig den 17 oktober 1846? Som Marianne påpekar är Amalia, f 1840, alldeles för ung. För övrigt kan jag bara hålla med Marianne i hennes beundran för ditt arbete.