NULL Skriv ut sidan - SV: Wanberg / af Vanberg

Anbytarforum

Titel: SV: Wanberg / af Vanberg
Skrivet av: Christel Lamberg-Allardt skrivet 2021-08-08, 19:56
Hej,

Det är ganska många år sedan du frågade om ättlingar till  Magnus och Brita ( f. Iflander, vars mamma var född Galetski)Wanberg.

Mina föräldrar har skrivet en krönika över släkten Galetski i Sverige och Finland och där hittade jaa följande text: 
   Enligt bouppteckningen efter Brita Elisabeth (1800) ingick i boet bl.a. en fastighet i Stockholm, gården 47 i kvarteret Westergötland. Brita Elisabeths och Johan Samuels äldre dotter Brita Elisabeth Iflander (1763-1836) var gift med f.d. landshövdingen i Wasa Magnus af Wanberg (1748-1817). Deras dotter Christina Johanna Wanberg (1786-1829), gifte sig med brukspatronen Anders Westerlund (1773-1857) på Kiiminki bruk norr om Uleåborg och blev farfarsmor till bergsrådet Torsten Westerlund (1888-1963), g.m. Eva Emilia Galetski (1888- 1953). Den äldsta sonen i denna familj är bergsrådet Björn Westerlund (f. 1912), initiator till Ab Nokias  världsbekanta informationsteknologi. På detta sätt har släkterna Galetski och Westerlund förenats tvenne gånger genom äktenskap, dels på 1700-talet, dels på 1900-talet, d.v.s. i tredje och i sjätte led efter Christian Galetski.

Nämnda Björn Westerlund var min mammas kusin - min mormor var född Galetski.

Du kan naturligtvis ha fått denna information från annat håll, men jag tänkte att jag sänder dig detta ifall du inte har den.

Mvh,
Christel Lamberg-Allardt, Grankulla, Finland