NULL Skriv ut sidan - SV: Ravlunda

Anbytarforum

Titel: SV: Ravlunda
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2021-07-13, 17:42
Jag skulle behöva hjälp med att pussla ihop min anor från Ravlunda/Maglehem.
Nils Nilsson ska vara född ca 1712 och dör 15/6 1772 i Maglehem. Han var gift med Anna/Arna Nilsdotter som dör 17/3 1780 i Maglehem.Han står som rusthållare. 7 barn räknas upp i bouppteckningen (Gärds häradsrätt, 1772:62: Sjökarlen Jöns Bäckström, Nils, Sven, Jon, Åke 18 år och Hans 14 år, samt systern Sissa 26 år.
 Där nämns också Nils Nilssons bror Hans Nilsson i Lillehem och svågern Nils Olsson i Maglehem.
I Arnas dödsnotis 1780 står det att hon varit gift med Nils Nilsson i 30 år, att de fått 11 barn och 7 av dem lever. Har dock endast hittat Bengt f 1741  Knäbäck-?, Sven f 1745-?, Hans f 1752-?, så en fattas. efter barnens antal så tycker jag där står "modern Sissa" vilket kan ju stämma eftersom dottern döps till Sissa.
Jöns Bäckströms födelse har jag inte hittat men den ska vara runt 1739/40.De andra barnens dopvittnen har jag gått igenom (de 9 barn jag har) från 1741 i Killehusen till knäbäck 1743 och Maglehem 1758. Håkan Svensson från Skepparp dyker upp i de flesta dopnotiserna och jag har klurat ut att hans hustru ska heta Eljena Nilsdotter- kanske då en syster till någon av anorna. Ola Christoffersson är gift med Sine (Signe) Nilsdotter som dör på 1740-talet och har då en bou där man får veta att hennes bror är Hans Nilsson i Lillehem och hennes far är Nils Hansson i Lillehem. Den andra systern som är gift med Nils Olsson heter Ingar.
sonen Bengt f 1741 -? möjligen född i Killehusen, dopvittnen är Håkan Svensson från skepparp, Hanna Nils Mårtensson från Stora Julaboda, Mårten Andersson möjligen från Knäbäck.
I dopnotisen för Nils 1743 bärs han av Bengta Anders Jepps från Drakamöllan men har inte klurat ut hur de kan vara släkt. Bengta, vad jag hittat ska heta Andersdotter. Ola Jönsson i Lilla Julaboda ska vara gift med en Karna Truedsdotter- Ola är "syskonbarn" med Margareta Joensdotter, gm Anders Svensson i Knäbäck som är dopvittnen 1750, till sonen Jon. och naturligtvis Håkan Svensson från skepparp.
Sven f 1745-? dopvittnen Håkan Svensson, Skepparp, Nils svåger Ola Christoffersson, Bengta Ola Offas i Knäbäck.
Sissa f 1746: Håkan Svenssons hustru Eljena i skepparp, Nils svåger Nils Olsson i Knäbäck, mårten Åkesson i Killehusen.
Sven f 1748: Håkan Svensson i Skepparp, Nils syster Karna i Knäbäck, Nils bror Hans i Lillehem.
Jon f 1750:Håkan Svensson i skepparp, Anders Svensson i Knäbäck, Margareta Joensd. (gm m Anders Svens(Knäbäck).
Hans f 1752-?: Svägerskan Ingar (gm Hans Nilsson), Håkan Svensson, Jöns Nilsson,
Åke f 1754:systern Ingar i Knäbäck, Nils Andersson Ring i Ravlunda, svågern Nils Olsson i knäbäck.
Hans f 1758 i Maglehem: Anders Nilssons hustru Anna i Maglehem, (svågern?) Nils Olsson i Maglehem, Nils bror Hans i Lillehem.
Nils hustru Arna Nilsdotter är lite knepigare. Jag har pusslat ihop en teori att hon har en bror Anders Nilsson f ca 1720-70 vä (bou 1770:34), syster Karna f ca 1711 -1801 gm Anders olsson i Åhus (bou), syster Elsa gm Bengt Hansson i Knäbäck, halvsyster Sissa möjligen gift med sockenskomakaren Bonne Åkesson, halvsyster Elna möjligen gift med Bengt Nilsson i gualöv.

är det någon som kan ge mig lite ledtrådar till alla dessa namn?