NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Nilsson fr Skellefteå gift 5 april 1761 i Nederkalix
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-06-23, 13:03
Ja, jag anser det. För det var inte så vanligt att en bondeson från en socken blev soldat i en annan socken.

Rotebönderna i egna socknen, ja egna byn, behövde besätta sina roten och naturligtvis ville då få rotena besatta. Inte ville de att potentiella rotesoldater skulle lalla iväg överallt annars och bli soldater i andra socknar, eftersom risken fanns att de till slut själva var tvungna att bli soldat på egen rote.

De som hade potential att gifta sig och flytta över flera sockengränser var hemmansägande köpmän och borgerskapet, som inte uppstod i Norrland förrän 1621 med städernas etablerande.

För jag tror inte Karin bara beslutade sig en dag att promenera från byn Lund i Skellefteå socken till Avan i Luleå socken bara så där. För mig som är historiker med doktorgrad i 1600-tals historia är sådana frågor i alla fall jätteintressant. Om andra inte bryr sig i det, ja då bryr sig andra inte i det. Men jag som historier tycker det är intressant. Fast jag får ta den diskussionen med mig själv förstår jag.