NULL Skriv ut sidan - SV: När och var föddes traktören Jacob Landberg?

Anbytarforum

Titel: SV: När och var föddes traktören Jacob Landberg?
Skrivet av: Lennart Hallsten skrivet 2021-05-28, 13:21
Kalle och Jörgen
Tycker att vi nått viss klarhet om Jacob och hans bakgrund men känner mig osäker om, och i så fall hur, jag ska gå vidare. Landskronaspåret tycks inte orimligt men ett antal frågor väcks. En Jacob Landberg har lokaliserats till både Landskrona och Kviström i Foss fs men är det samma person? Det tycks säkert att hans mamma hette Kerstin Åkesdotter och att hon dog vid Kviström, Foss fs 19/9 1783, 81 år gammal. Hon bör således vara född kring 1702 (har dock inte funnit några belägg för att hon föds i Landskrona stadsförsamling kring detta år, kanske någon annanstans?). Vidare finns en Kerstin Åkesdotter som gifter sig 1732 och får en son Jacob 1736 i Landskrona med en skomakare Jöns Matsson. En skomakare Jöns Matsson anges sedan som avliden 1743 vid 89 års ålder. Kan det verkligen vara fadern? Han skulle således vara född 1654 medan hans förmodade hustru Kierstin Åkesdotter var född 1702, nästan 50 år i åldersskillnad! Hur vanligt var det med sådana åldersdifferenser mellan makar på 1700-talet? Och hur många 78-åringar gifte sig och fick barn (eller träffade Kierstin en annan tilltalande man?)? (Om denne Jöns Matsson var far till Jacob och benämns Matsson vid sitt dödsfall bör väl namnet Landberg ha tagits av Jacob?)
Kan det, mot all förmodan, ha funnits en annan Jacob som föds av en mamma vid namn Kierstin Åkesdotter kring dessa år i Landskrona? Det föds en annan Jacob i närliggande år i Landskrona stadsförsamling, år 1734: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066926_00034 . Pappan var en soldat Jonas Brinkman(?) medan mamman inte är namngiven. Jag har sökt igenom de lite svårlästa lysningsböckerna 1730-34 i hopp om att hitta även mammans namn utan att lyckas. Värt besväret att söka ytterligare?
Vidare kan man undra hur en skomakaränka kunde försörja sig själv och Jacob samt bidra till att sonen kunde studera. Lämnade Jöns ett arv efter sin död 1743? Har inte funnit någon bouppteckning efter Jöns, och när jag letar i mantalslängderna för Landskrona före och efter Jöns död hittar jag varken honom eller änkan. (Läskunnighetsproblem?) Eller en välvillig släkting i bakgrunden? Har ni någon uppslagsände för att förstå hur Jacob Landberg några år efter sina studier i Lund kan ha kommit till Foss församling? Eller ska jag lämna Jacob en stund och istället putsa på andra delar av mitt släktträd?