NULL Skriv ut sidan - Familjen Reetz

Anbytarforum

Titel: Familjen Reetz
Skrivet av: Eddie Svedberg skrivet 2021-04-19, 18:56
Hej! Jag är ganska ny i släktforskning och har i vissa fall svårt att kontrollera att personer är släkt. Ibland kan ju kyrkoböckerna bara vara fragment samt att det är svårt att tyda allmänt. I och med att detta forum har anknytning till Ormesberga, tänkte jag se om det är någon som kan vidimera nedanstående kedja?

Jag har försökt säkerställa Johannes Johanssons släktskap (född i Utnäs, Ormesberga född 29 nov 1756/död 12 jun 1799) med fadern Johan Reetz (född 1719 Näsudden, Malå/död 5 jun 1769 i Utnäs, Ormesberga) och sedan vidare till hans farfar Hans Petersson Reetz (född 15 okt 1671 Oliantorp, Ambjörnarp)/död 9 jan 1737 Ormesberga).

Jag har hittat Johan i kyrkoböckerna (födda) (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025523_00043#?c=&m=&s=&cv=42&xywh=3344%2C587%2C4180%2C2380) med rätt datum och föräldrarnas namn stämmer, Johan Reetz samt Catharina Olofsdotter. Dock är Johan Johansson döpt till Johannes. Johannes behåller ju inte namnet Reetz, utan väljer namnet Johansson (efter pappans förnamn). Johannes har en äldre bror som hette Hans Jacob Reetz (1752-1802). Min osäkerhet beror på att Johannes (Johan) Johansson inte heter Reetz. Var det vanligt att man inom samma familj ibland kunde följa det "gamla" släktnamnet och att i andra fall valde att lägga till son på faderns förnamn?

Jag är tacksam om jag kan få tips om det finns något skrivet om släkten Reetz när de var verksamma i Ormesberga, t.ex. någon bygdeförening som har passande avsnitt i någon skrift?

Tack i förväg!:-)