NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2007
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2000-04-21, 17:45
Torbjörn,
 
Detta meddelande har jag redan skickat en gång, trodde jag. Jag verkar ha gjort något fel, för det verkar ha kommit bort. Jag gör ett nytt försök med lite uppgifter som jag tar direkt ur minnet, så en eller annan detalj kanske inte är hundraprocentigt korrekt. Några årtal har jag dessutom inte, tyvärr. Beträffande Finné:
 
Finnés Snickerifabrik var Lingbos största industri under hela första hälften av 1900-talet, ja ännu längre tror jag. Företaget grundades av fabrikör Johan Fredrik Finné, född i Svabensverk. Jag tror han var född i mitten av 1800-talet. Var han kanske gift med din anas syster? Han hade tre söner: Ragnar (äldst), Helmer och Walo. Walo flyttade till Stockholm, Ragnar och Helmer stannade i Lingbo. Sonen disponent Helmer Finné (i bygden gemenligen kallad dispen) ledde företaget efter fabrikör JF Finné (gemenligen kallad gubben  Finné). Efter Helmer Finné leddes företaget av hans son Anders och upphörde så småningom. Då jag senast besökte Lingbo för ett par år sedan användes Finnés tidigare lokaler av företaget Lingbokedjan.
 
Med vänlig hälsning Tord Påhlman