NULL Skriv ut sidan - SV: Gäddeholm

Anbytarforum

Titel: SV: Gäddeholm
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-01-26, 11:32
Hejsan Calle! Tack snälla för tipset och för lyckönskningen!  :)

Kanske är min tanke långsökt, men eftersom Claes och Elias "chef" vid Gäddeholm, Jonas Cronstedt, hade anställt föregående kusk, lakej och volontär som alla var födda söder om Mälaren (bland annat enligt uppgifter i Irsta husförhörslängder), har jag misstanken om att Claes och Elias också var födda söder om Mälaren, eller åtminstone kom därifrån då de flyttade till Gäddeholm. Jonas Cronstedt var kapten vid livkompaniet i Södermanlands regemente både då "föregångarna" och då Claes och Elias själva fick anställning vid Gäddeholm. Efter perioden av anställningar av personer med dokumenterat ursprung från området söder om Mälaren, närmare bestämt den 10/1 1771 flyttade Jonas Cronstedt från livkompaniet i Södermanlands regemente till livkompaniet i Västmanlands regemente enligt generalmönsterrullor. Åren efter flytten 1771 kom de nya kuskarna, lakejerna och volontärerna ifrån området norr om Mälaren. Det tycks mig därför finnas ett samband mellan var Jonas Cronstedt var kapten och varifrån personalen i Gäddeholm kom ifrån.

Claes Bodem/Baude/Baudie (den senaste varianten tycks mig mest trolig i omnämnda hfl, med reservation om bokstaven u som saknar strecken ovanför det) hittas i Irsta mtl 1771, men inte i Irsta mtl 1770, vilket betyder enligt min tolkning att han flyttade till Gäddeholm 1770 då Jonas Cronstedt fortfarande var kapten vid livkompaniet i Södermanlands regemente.

Elias Skogsberg hittas i Irsta mantalslängder 1770-1775. I Centrala Soldatregistret hittas också en soldat vid namn Elias Skogsberg, inskriven 1769 vid Östra Rekarne kompani i Södermanlands regemente och utskriven därifrån 1774 (tyvärr utan födelseuppgifter). Det är förstås inte säkert att det är samma person, som Elias Skogsberg i Gäddeholm, men både namn och årtal stämmer överens. Det finns dessutom ett annat exempel på volontär/lakej i Gäddeholm som var skriven "på två olika ställen samtidigt", dvs enligt hfl och mtl skriven i Gäddeholm och enligt generalmönsterrulla och Centrala Soldatregistret skriven, under samma tidsperiod, som soldat vid en helt annan plats "utan lega". Om det är samma Elias Skogsberg som hittas i Irsta hfl samt mtl, och som hittas i Södermanlands regemente enligt Centrala Soldatregistret, så kanske det finns ytterligare anledning att misstänka att Elias kom ifrån området söder om Mälaren.

Anledningen till min förfrågan angående Claes och Elias är egentligen att jag försöker spåra en annan volontär/lakejs ursprung: Per Sandmark. Enligt olika uppgifter började han jobba som lakej/volontär vid Gäddeholm 1770, då "chefen" Jonas Cronstedt alltså fortfarande var kapten vid livkompaniet i Södermanlands regemente. Uppgifter om Claes och Elias ursprung skulle kanske kunna ge vidare indikation om varifrån Per Sandmark kom. Hoppas min "sökstrategi" inte är alltför långsökd! Jag tar gärna emot, och skulle uppskatta, kommentarer och tips!

Vänliga hälsningar,
Jan