NULL Skriv ut sidan - SV: gen.maj. A. Planting

Anbytarforum

Titel: SV: gen.maj. A. Planting
Skrivet av: Anneli Hautala skrivet 2020-11-18, 11:58
Hej, får jag presentera mig, jag är Esko Planting´s faster, jag har följande att kommentera. Jag hoppas att jag inte tar upp mera fråger än vi kan svara på. Ni är väldigt duktiga, jag litar på det.
Från olika källor får man läsa "släkten Planting, ädel, bördig från Tyskland". Vidare att kanske tree eller fem bröder av Planting familjen (ädel) kom från Prag, kanske från Tyskland, till Sverige på 1500-kanske på 1600-talet. Jag har också läst att bröderna behövde någon form av landningstillstånd för att komma till landet (var texten from Riddarhuset?). Frågan är vilket kan ha varit invandringspraxis vid den tiden? Formen skulle identifiera bröderna, också visa att familjen hadde redan då efternamnet i bruk. Vi vet att efternamnet kom i bruk i slutet av 1700 talet i Sverige med undandag av de några få gamla ädla familjerna, som använde familjenamnet.
Det är viktigt att man forskar vidare vad hände innan man mötte familjen Planting i Sverige. Det skulle sluta ovishet och stoppa spekulationer om efternamnet, om ursprungen, om ädel familjen Planting redan i Tyskland?
Stor Sverige hade stor krig i Europa på 1600-talet, redan på 1500-talet och mycket tidigare. Tror ni att det skulle ha varit lätt att flytta från fiendes territorium, utan inga som helst recommendationer?

Jag håller med Constantinus Lindfors att Planting-Gyllenbåga och Planting-Bergloo kanske fastnar med varandra vid något tillfälle. De var ju medlemmar av den stora Planting familjen i Sverige och säkert fränder. Detta gäller också med den tredje grenen Planting-Looberg.