NULL Skriv ut sidan - Jeppa Eriander (Erjander)

Anbytarforum

Titel: Jeppa Eriander (Erjander)
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2020-11-17, 09:44
Jag hjälper en vän att släktforska på släkten Eriander. Vi utgår från Nils Eriander född 1837 01 05 som var son till husaren Petter Lindahl och hans hustru Anna. Andersdotter.

Fråga nr 1:Jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut om en viss Jeppa Eriander (Erjander) handlande (hökare) i Ängelholm och född 1782 i Billinge är släkt med övriga Erianders från Billingetrakten. Jag hittar inte Jeppa i födelseboken för Billinge.  I husförhörsböckerna återfinns Jeppa som änkling i Ängelholm flera år senare. Det låter ju rimligt att alla Erianders från Billingetrakten skulle vara släkt men hur ser släktskapet ut i så fall till de här individerna? Eller tog sig Jeppa namnet själv? Vem är Jeppas far och mor?

Fråga nr 2:Jag tror att Jeppa Erjander är far till Carl-Erik Eriander född 1811 i Ängelholm, som blev järnvaruhandlande i Malmö (gift med Hedvig Adrian) men hittar inget "bevis" för att det är så. Hittar heller inget namn på Jeppas hustru som dog tidigt. (han gifte om sig senare, första frun dog antagligen tidigt) Paret omnämns bara som Hökaren Erjander och hh. eller hökarehustru Erjander (de bedrev troligen en livsmedelsbutik)