NULL Skriv ut sidan - SV: En Boberg född efter år 1710?

Anbytarforum

Titel: SV: En Boberg född efter år 1710?
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-11-09, 13:11
Det var ingen lätt nöt att knäcka. Det tidigaste jag hittar Nils är när han gifter sig första gången 1768, 4 september, och han är då snickargesäll. Jag vet inte om han redan bodde på Bronäs då, eller om han och hustrun flyttade dit tillsammans efter vigseln. Han verkar ju vara inflyttad till Lilla Malma socken, eftersom han bara har födelseår och inget datum i husförhörsböckerna.

Det finns en till snickare Boberg i socknen, snickarmäster Lars Boberg. Det skulle vara märkligt om det fanns två snickare Boberg i samma socken, om det inte fanns någon koppling mellan dom. Lars Boberg dog 1789, 50 år gammal. Enligt husförhören skall han ha varit född 1738 i Björkviks socken. Där hittar jag honom inte, men han bodde många år i Bettna socken. Med sex års åldersskillnad skulle de kunna vara bröder, så om man hittar Lars föräldrar så kanske man hittar Nils också. Lars hade barnen Carl Fredrik, Lars Gustaf och Maria Sophia så flera namn återkommer. De skulle ju kunna vara kusiner eller släkt på ännu längre håll också.