NULL Skriv ut sidan - SV: Sverige - USA - Australien och nytt namn

Anbytarforum

Titel: SV: Sverige - USA - Australien och nytt namn
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2020-07-14, 19:58
Hej Niels!

Nu har jag tittat igenom det hela och i dagsläget kan jag inte hitta en koppling med CTYs familj i Australien. Jag lutar mer och mer åt att Ljungberg kanske inte var deras svenska efternamn utan att pojkarna hittat på det helt och hållet - kanske baserat på en plats eller liknande. Det vore ju inte första gången....

Jag tror därför att pusselbitarna (och då förhoppningsvis med några av de personer du lyckets hitta) faller på plats när familjen nu börjar jobba vidare med sina svenska DNA-matchningar. De ska nämligen inte ha något annat svenskt påbrå, så alla kopplingar bör leda till CTY! Potentiellt guldläge! Så i avvaktan på att de återkommer med sina resultat tror jag att fortsatt letande får pausa. Däremot är jag övertygad om att det kommer finnas en koppling något utav allt det du hittat. Jag lovar att låter dig veta.

Verkligen stort tack för all din hjälp - den har varit ovärderlig!

Mvh Karin

Hej Karin.

Hvis det er korrekt at han "jumped ship" i 1857 fra "Young America" kan han givetvis have benyttet et falsk navn. [Clipper skibene brugte faktisk unge drenge til at komme helt ud i masterne, så at han hyres på et clipper skip er ikke helt overraskende; men det kræver jo at han havde erfaring med sejlskibe].

Som guldgraver i Californien er det meget nærliggende at han havde planlagt også at blive guldgraver i Australien og skulle blot have en "billig" måde at komme dertil, nemlig ved at mønstre som sømand.
Da Australske myndigheder fra 1854 faktisk efterlyste deserterede søfolk er det endnu mere nærliggende, hvis han besluttede at benytte falskt navn!

Hvorfor fortsatte han ikke som sømand?
Måske derfor: "No seaman could be engaged to work on a ship unless he delivered to the person engaging him a discharge from his last ship or a permit to sign articles."
Kilde:  https://prov.vic.gov.au/explore-collection/explore-topic/transport/ships-crew-1852-1922
NB: Havde han "jumped ship" havde han INGEN DISCHARGE og kunne derfor ikke hyres!

Den "miner" Charles Youngberg/C. Youngberry, som var i New Zealand 1867-1872 kunne meget vel være ham!   

Ellers noget nyt om mulig katolsk dåb eller konfirmation i forbindelse med hans bryllup, hvor han jo skulle skifte til katolsk tro??

Da jeg jo fandt tidligere en søkaptajns-familie med navnet Ljungberg søgte jeg lige på Västervik (der jo har en masse søfolk].
Født: 9. Januar 1841.
Navn: Carl Theodor.
Fader: ?Rättaren? Peter Magnus Andersson.
Moder: hustru Anna Lovisa Holm.
i Långhagen.
Kilde [nederst højre]: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0075701_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=2727%2C2204%2C2704%2C2258
&
Kaptajnen på "Gurli" Johan Erik Ljungberg, født 21. September 1852 i Västervik havde en moder med navnet Christina Sofia Holm......

Et sjovt sammenfald, eller........?