NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10
Skrivet av: Sonja Larsson skrivet 2005-05-06, 22:57
Sitter och läser gamla inlägg och studsar till inför namnet Runsten. Marita Ekberg hade en fråga i aug 2004 och fick uttömmande och intressanta svar av Niklas Lindberg och Tord Lindström. En tid hade delar av familjen bott i Bofara, visste någon. Och det stämmer såtillvida att fastighetsbeteckningen var Bofara men torpet eller vad det var de bodde i låg i Lötbodarna, en fäbodvall mellan Löten och Tönsen. Familjen Strömberg bodde också i Lötbodarna har det sagts mig. En familj med många barn och stampat jordgolv. Runt 1910 - 1915 var min farmor bopiga i Erkjans stuga i Lötboene och hade min far med sig, han var 4-5 år då, och ett av hans första minnen är att de var in till Runstens på väg till bostugan. Han hade minnet av en gammal farbror som var väldigt intesserad av hur pappa var klädd. Pappa hade en sjömanskostym på sig. Senare har pappa funderat om den här gubben var gammal sjöman. Vi vet ju inte, det är bara gissningar men jag tyckte jag kunde berätta det i alla fall. Jag tror nästan att det finns rester kvar efter en brunn där Runstens stuga låg.
Hoppas mina rader kan intressera någon.
Sonja Larsson