NULL Skriv ut sidan - Samma person eller flera olika?

Anbytarforum

Titel: Samma person eller flera olika?
Skrivet av: Eva Arph Wernström skrivet 2020-03-04, 10:11
Hej.
Jag har kört fast rätt ordentligt på en person i min släktforskning och har ingen aning om hur jag ska komma vidare, så jag vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Jag har en förfader vid namn Israel Persson. Han ska enligt husförhörslängd (Sandby A12 1831-1845) vara född 18/4 1765 i Gärdslösa på Öland. På annat ställe i samma husförhörslängd står det att han är född 27/1 1769 i Gårdby, och på ytterligare ett ställe att han är född 1769 i Sandby, Öland. Jag har också fått reda på (via andra släktforskare på My Heritage) att det föddes en Israel Persson i Gärdslösa på Öland d. 3/5 1770.
Nu skulle man kunna tro att det rör sig om flera olika Israel Persson, men både för den född 1765 och den född 1770 anges samma dödsdatum på samma ort (19/5 1848 i Gårdby, Ullevi), samma hustru (Kerstin ”Stina” Persdotter, född 1766-01-20 i Högsrum, Halltorp, och död 2/9 1841 i Gårdby, Ullevi) och samma barn. Israel och Stina vigdes 5/1 1791 i Gårdby.
Kan man av detta dra slutsatsen att det är ”samma” Israel Persson i alla fallen? Men varför har man i så fall så olika födelsedatum angivna? Jag vill naturligtvis kunna säkerställa att det är ”rätt” Israel jag forskar på, men vet faktiskt inte hur jag ska gå tillväga. (Kan nämna att jag kontaktade landsarkivets forskarservice, men att man därifrån endast kunde meddela att Israel inte fanns med i födelseboken för Gårdby år 1765 och att husförhörslängderna tar slut 1821).
Någon som har någon idé om hur man skulle kunna komma runt detta och få reda på om det är flera olika Israel Persson som eventuellt har blandats ihop och råkat få samma hustru och barn i kyrkböckerna eller om man av någon anledning har gett samma person flera olika och vitt skilda födelsedatum? (Kan tillägga att jag har försökt söka uppgifter i Riksarkivets arkiv inte hittat något, vilket i och för sig kan bero på min egen ovana vid att söka i digitala arkiv.)
Alla tips mottages tacksamt!
Tack på förhand. 🌷