NULL Skriv ut sidan - Eric Carlsson och Greta Larsdotter i Galmsås

Anbytarforum

Titel: Eric Carlsson och Greta Larsdotter i Galmsås
Skrivet av: KG Hammarlund skrivet 2020-02-29, 10:46
Min farmors farfars far Lars Ericsson (som senare tar sig namnet Kindström) föddes i Galmsås, Kättilstad 1790-01-17 som son till Eric Carlsson och Greta Larsdotter (Kättilstad CI/3 s 350), Eric Carlsson i Kielstad och Greta Larsdotter i Probstegården vigdes 1786-04-17 (CI/3 s 232).

Familjen  finns i Galmsås i AI/3 s 119. Där anges att Eric föddes 1741/1742 i K och Greta 1758 i T. Vad K och T kan betyda är jag inte klar över. Gårdar/byar (t ex Kättilstad kyrkby och Tolebo) eller församlingar (Kättilstad och Tjärstad)? Födelsedata i hfl är ju notoriskt opålitliga, men jag har sökt i födelseregistren också på åren runtomkring (Greta även i Tjärstad) utan att ha hittat dem.

I Kättilstad AI/2 s 14 hittar jag en Carl Persson i Galmsås med hustru Ingrid Bengtsdotter, födda omkring 1708 resp 1710 vilket skulle kunna stämma - men om Eric är deras son har han förstås vid den tiden (1778) redan flyttat. Carl Persson och Ingrid Bengtsdotter finns också i Kättilstad AI/1 sid 56, men där nämns ingen Eric.

Tacksam för all hjälp att kasta ljus över Eric Carlsson och Greta Larsdotter och hitta deras föräldrar.