NULL Skriv ut sidan - SV: Löfberg / Lövberg

Anbytarforum

Titel: SV: Löfberg / Lövberg
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2020-01-25, 09:42
För tjugo år sedan efterlyste jag på detta forum ett stort antal medlemmar av släkten LÖFBERG från Ystad. Några av dem har jag sedan dess lyckats tvinga fram ur skuggorna men de allra flesta var ännu igår morse fortsatt tröstlöst försvunna. Så kom nyheten om Arkiv Digitals och MyHeritages utökning av det svenska husförhörsregistret ca 1840-1860 och jag skyndade mig till datorn. Här sitter jag fortfarande:


"ANNA CHRISTINA LÖFBERG *1790 Ystad, flyttar 1820 från Kristianstad till Röinge, men ej återfunnen där"  skrev jag 1999.


Idag skriver jag:


ANNA CHRISTINA (Stina) LÖFBERG
*1790 13/10  Ystad/Maria
+1872  1/6    Bjärnum, Norra Åkarp (L)


Hennes födelseår och datum är skakigt genom hela tiden i Norra Åkarp dit hon kommer 1825 från Farstorp - men inflyttningsuppgiften anger tydligt 1790 som födelseår.
Hon får en uä son BENGT 1827 22/7 i Bjärnum. Denne flyttar till Kristianstad 1839, kallas ERLANDSSON och blir Guldsmedsgesäll.


****


Så har vi Mamsell SOPHIA LÖFBERG *1810 9/6 i Gamleby (H) - uä dotter till apotekaren Abraham Peter Löfberg (1779-1819) i Västervik. Hon flyttade till Målilla 1830 och var sedan försvunnen. Nåväl - det utökade registret visade att hon hade varit i Växjö en sväng, återkommit till Västervik samt 1843 utvandrat till Lovisa i Finland. Där gifte hon sig 1844 med en urmakare Carl Olof Engelbert Rundberg från Visby och hann få sex barn.


Välsignat vare detta fantastiska register!