NULL Skriv ut sidan - SV: Lang

Anbytarforum

Titel: SV: Lang
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2019-12-26, 01:30


Det stämmer! Det tog en liten stund, och det behövs nog mer forskning – men jag är ganska säker på att hejderidaren Samuel Lang (1724–1765) i Ravlunda är son till tunnbindaren Petter Andersson och Elsa Catharina Lang, och alltså härstammar på mödernet från glasmästarsläkten Lang i Lund. Modern är nämligen dotter till akademiglasmästaren Samuel Lang (död 1721 i Lund) och Catharina Pettersdotter Lobeken, och är således syster till den ovannämnde glasmästaren Johan Samuelsson Lang (1689–1734) i Lund.


Till en början trodde jag att det var Johans son Samuel (född 1722) som var identisk med hejderidaren, men sedan tog Anna Carlsson reda på att Samuel (född 1722) blev glasmästargesäll och dog redan 1743 i Lund. Det var då jag insåg att det antagligen istället var Samuels kusin Samuel (född 1724) som blev hejderidare i Ravlunda, och mer om detta kan man läsa på släktforskaren Lennart Rosbergs hemsida där han sammanfattar allt vi vet och kommit fram till om hejderidaren, hans familj och ursprung (http://lennarts.info/AnorFF/htm/FF_F13.htm).