NULL Skriv ut sidan - SV: Lang

Anbytarforum

Titel: SV: Lang
Skrivet av: Robin Joyner skrivet 2019-12-07, 17:46
Hej Anna!
Nu var det en del år sedan du skrev inlägget nedan, men jag ser att du fortfarande är aktiv i forumet. Jag har nu i höst konstaterat att jag på min morfars sida är ättling till Johan Lang, smed, och hans far Samuel Lang frälsehejderidare. Sonen född i Ravlunda 1763 och fadern död på samma plats endast 2 år senare. Eftersom du skrev att Nikolaus var gift med änkan efter kyrkoherden i Ravlunda blev jag nyfiken och undrade om det där i Ravlunda finns en koppling mellan den släkt i utredningen du nämner och mina egna anor. Det hade varit mycket spännande att höra från dig och kanske kunna få ta del av utredningen.
Bästa hälsningar,
Robin Joyner
Kristianstad 


Jag har en släktutredning som utgår från Johan Samuelsson Lang, glasmästare i Malmö, sedemera i Lund, avliden där 1734. Han och hans fru, Gunnela (Gunilda) Nilsdotter, hade tre barn, Maja, Nikolaus (präst i Kyrkheddinge) och Samuel. 
 
Nikolaus var gift med Juliana Beata Unaes, änka efter kyrkoherden i Ravlunda, N. Torr?n. I utredningen finns 159 namn på ättlingar (med respektive) till Nikolaus och Juliana Beata. Samuels släktgren är inte med. 
 
Uppgifterna kommer ursprungligen från en släkting till mig som hade efternamnet Lang.
 
Hör gärna av er om ni tror att jag kan bidra med något eller om ni har några uppgifter som kan vara av intresse för mig.
 
/Anna
[/quote]