NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2010
Skrivet av: Jan Fredholm skrivet 2010-10-12, 00:11
Hej,  
 
Min farfars farfar var Olof Olsson,född 14/2 1823 .Dräng från Freluga nr5 som bytte efternamn till Fredholm samtidigt som han började nytt yrke som skomakare.
Hans Mor var Kerstin Nilsdotter född 21/10 1797. gift med Olof Olsson Blank född 1805 i alfta.
 
Den första Olof Fredholm verkar vara född utom äktenskap så det är väl omöjligt att hitta fadern?
När man letar vidare bakåt hittar man Nils Persson och Kerstin Eriksdotter också på freluga nr5.
där innan hittar jag någon som borde vara född 1730 och som heter Per och efternamnet Jon ,jan eller Johansson ? Det står olika i olika husförhör..
Någon som vet mer om Freluga eller Fredholms släkten ?  
Jag vet att min farfars bror Emil som jobbade på Sj-verkstan med min farfar också släktforskade.
 
Någon har också sagt att vi kom ifrån någon Soldat Winter som skulle försvunnit i Finsk-ryska kriget i början på 1700-talet?
Det jag hittat är att min farfars far Olof Fredholm ,målare född 1846. Han var gift med Anna Östman,soldatdotter från Säfversta.
 
Jag är tacksam för all info som jag kan få och ber om ursäkt för att jag inte kan eller vet så mycket om släktforskning .
Det är min bror Lars som lagt ned mest arbete med att ta reda på vilka vi är och var vi kommer ifrån.
 
Känns väldigt kul och spännande att veta att vi kommer ifrån Freluga och verkar ha bott där i flera generationer.
 
 
MVH / Jan Fredholm