NULL Skriv ut sidan - SV: Johan(nes) Hartvigsson 1735-08-01

Anbytarforum

Titel: SV: Johan(nes) Hartvigsson 1735-08-01
Skrivet av: Ola Lidén skrivet 2019-09-16, 12:38
Det är troligare att det är Niklas som är döpt i notisen från Länghem nämnd ovan. För att visa var jag fått mina uppgifter från kommer här ett citering av brevet från pappas kusin Nisse, den del som handlar om familjen i fråga.

...Johannes fader hette Hartvig Edenberg född 1686 och modern hette Margareta Mosell född 1697. Hartvig E. var trädgårdsmästare vid Torpa slott i Länghem...... Både Hartvig och sonen Johannes liksom sonsonen Nickolaus var nämndemän. Familjen flyttade från Länghem till Dalstorp 1732.....

Nisse som skrivet raderna ovan på 1980-talet bodde ju i närområdet, var han fått uppgifterna från vet jag inte och Gretas/Margartetas pappas namn nämns inte där jag hade fel i det. Jag har också en referens från MH som jag inte kan läsa och har därför ingen aning om dte finns några användbara källor där. Kanske jag hittat namnet på pappan där och det kan ju bara vara en gissning utifrån hennes namn att pappan skulle heta Bengt Mosell. Här är länken/referensen jag har till MH:

FamilySearch släktträd Publication: MyHeritage Note: #N1409 17 DEC 2018 Time: 18:22:17https://www.myheritage.se/research/collection-40001/familysearch-slakttrad?itemId=86379200&action=showRecord Certainty: 3 Johannes Hartvikson<br>Dopnamn: Johannes EdenbergJohannes Hartviksson<br>Kön: Man<br>Födelse: 1 aug 1736 - Dalstorp, Alvsborg, Sweden<br>Vigsel: Make/Maka: Stina Hakansdotter - Ungefär 1778 - Alvsborg, Sweden<br>Föräldrar: Hartvig Edenberg, Margareta Edenberg (född Bengtsdotter)<br>Fru: Stina Hakansdotter<br>Barn: Christian Johannesson, Lotta Johannesdotter/<br>Bror: Bengt Hartviksson Event: Record Role: 40001:86379200