NULL Skriv ut sidan - SV: Hageltorn

Anbytarforum

Titel: SV: Hageltorn
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2019-08-12, 10:31
Ulla Svensson, om man klickar på signaturen loe över fotot så kommer namnen fram ur Forskarkatalogen! Det gäller förstås likadant för alla som gjort inlägg under senare år. Dock inte alla gamla inlägg! ;)

-

Har du även anor och släkt på Gotland?

-----

Lars-Olov, Ulla tillhör enligt tidigare inlägg här den skånska släkten Hageltorn, men försöker ändå att se om det finns samband med den gotländska släkten Hageltorn.

Tror du att det kan finnas något sådant samband?

Jag tänker osökt på din uppgift om den mönstring i Kristianstad 6/9 1678 där löjtnant Israel Hagetorn ingår i kapten Nils Skyttes kompani och fänrik Johan Hagentorn ingår i major Niclas Brobergs kompani. Krigsarkivets Rullor 1678. Överste K. G. Skyttes värvade dragonregemente, p 431v och 439v.

Källa: Lars-Olov Eriksson. Rättelse till Szabad & Elgenstierna (2008): Adliga ätten 777 von Hagendorn. Svensk Genealogisk Tidskrift 2009:2 (utkom i augusti 2010), sid 90.

-----

När det gäller din iver att finna fel i din utmärkta artikel, så har jag inget annat att anmärka på än ett förmodat futtigt korrekturfel:  :P

Det står Endre kyrkoarkiv 1631 – 1651, vilket väl bör vara 1631 – 1999, om man får tro Riksarkivet här: https://sok.riksarkivet.se/?postid=ArkisRef+SE/ViLA/23026

-----

Jag har börjat att kolla uppgifterna om denna släkt, men det är mycket annat i såväl släktforskningen och dnatestandet liksom annat i livet som tar tid, trots lång vakenhet. ;)