NULL Skriv ut sidan - SV: Stålhammar

Anbytarforum

Titel: SV: Stålhammar
Skrivet av: Gustav Stålhammar skrivet 2019-07-03, 20:02
Tack Sven-Ove. Jag ska försöka uttrycka mig tydligare:
[/size]
[/size]Att Jan Jonsson Stålhammar 1762 gifter sig i Lungsund, Värmland är obestridligt. I vigselboken står det att han kommer från Niklasdamm, men ej vilken socken. Att detta syftar på Niklasdamm i Varnums socken har varit en slutsats som hittills delats av dig, mig och mig veterligen alla andra intresserade. Men, några säkra belägg för det har i vart fall jag inte haft. Jag har i denna tråd tidigare skrivit om en Jan Jonsson i Niklasdamm, Varnum vid husförhör 1756. Min tanke var att detta var "vår" Jan Jonsson Stålhammar, men här saknas som synes tillnamnet Stålhammar så säker kan jag inte vara.
[/size]
[/size]Med andra ord: Om jag inte har missat något är det första tillfälle då vi säkert träffar på Jan Jonsson Stålhammar hans vigsel med Kristina Larsdotter Bock i Lungsund 1762. Prästen har skrivit "från Nichlasdam" men att detta faktiskt syftar på Niklasdamms bruk i Varnum och inte Niklasdamm i Askersund vet vi väl inte. Nästa gång han dyker upp är i Jonsbol, Visnum 1763.
[/size]
[/size]Om det är så enkelt att jag bara har missat någon källa, t.ex. hammartingsprotokollen (som Sven-Ove har mycket bättre koll på) som talar emot att Jan Jonsson Stålhammar var från Askersund, eller gör det osannolikt –berätta!

[/size]

[/size]